آیا اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق با قانون اساسی مطابقت دارد؟

آیا اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق با قانون اساسی مطابقت دارد؟
يکشنبه 12 مرداد 1399 - 20:40

اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام توسط مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با واکنش های متعددی در محافل سیاسی روبرو شد.

العالم ـ عراق

برخی احزاب سیاسی بر این باورند که این اقدام مطابق با قانون اساسی نیست در حالی که برخی دیگر می گویند که انتخابات زود هنگام در واقع با خواسته های مردم مطابقت دارد.

نمایندگان پارلمان عراق تاکید کردند که اکثر فراکسیون های سیاسی بویژه فراکسیون الفتح بر اجرای انتخابات زودهنگام توافق کردند؛ زیرا نخستین خواسته تظاهرکننگان را برآورده می کند.

نمایندگان عراقی می گویند که اوضاع سیاسی فعلی مستلزم برگزاری یک انتخابات زودهنگام به منظور اعتمادسازی میان مردم و پارلمان و دولت است. آنها اظهار داشتند که درخواست نخست وزیر برای برگزاری انتخابات در 6 ژوئن 2021 مطابق با قانون اساسی نیست.

نمایندگان خاطرنشان کردند که انتخابات زودهنگام به منحل کردن پارلمان نیاز دارد؛ انحلال مجلس نیز یا به درخواست اکثریت اعضا و یا به درخواست نخست وزیر و با موافقت رییس جمهور انجام می شود؛ انحلال پارلمان به معنای برگزاری انتخابات زودهنگام است. از این رو بعید به نظر می رسد که انتخابات در ماه ژوئن سال آینده برگزار شود بلکه ممکن است در ماه سوم و یا پنجم باشد.

نمایندگان عراقی بر ضرورت گفتگو با نخست وزیر و فراهم کردن فضای مناسب تاکید کردند زیرا این انتخابات در این مرحله، سرنوشت ساز خواهد بود.

آنها بر این باورند که پس از اعمال تغییرات در کمیساریای مستقل انتخابات و قانون انتخابات، فرایند رای گیری نیز اصلاح گردید؛ این تغییرات برای براورده کردن خواسته های تظاهرکنندگان بوده است. راه حل واقعی اینک همان صندوق های رای گیری است و در صورت تحقق امنیت و ثبات در طول انتخابات، عراق شاهد انتخاباتی با مشارکت بالا خواهد بود.

پژوهشگران سیاسی اما می گویند که اعلام برگزاری انتخاباتی زودهنگام توسط نخست وزیر بر اساس ماده 7 قانون انتخابات سال 2013 است، طبق این ماده نخست وزیر صلاحیت اعلام زمان برگزاری انتخابات با هماهنگی با پارلمان و کمیساریای عالی مستقل انتخابات را دارد.

آنها بر این باورند که اقدام نخست وزیر به هماهنگی با کمیساریای عالی نیاز دارد و پارلمان نیز باید آن را تصویب کند و سپس یک فرمان ریاستی می بایست صادر شود. محققان سیاسی همچنین تاکید کردند که نخست وزیر با در نظرگرفتن مشکلات مردم عراق دست به چنین اقدامی زده است و از برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داده است. همچنین این امر حاکی از تمایل برخی احزاب در داخل پارلمان بویژه فراکسیون الفتح است که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده بود.

محققان سیاسی توضیح دادند که اگر انتخابات زودهنگام در سال آینده برگزار شود ، ممکن است نخست وزیر به سبب مصادف بودن زمان انتخابات با گرمای شدید تابستان و فصل امتحانات، زمان برگزاری انتخابات را جلو بیندازد.

این پژوهشگران بر این باورند که استقبال سازمان ملل از انتخابات زودهنگام شک برانگیز است؛ زیرا رییس هیات سازمان ملل چندی پیش برگزاری انتخابات زودهنگام را به سبب تهدیدات تروریستی بعید دانست؛ اما اینک خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام است و این امر نشان می دهد که مواضع سازمان ملل سیاسی است و اظهارات هیات سازمان ملل در عراق دائما متناقض است.

کارشناسان سیاسی می گویند که عراق امروز میان انتخابات زودهنگام و انتخاباتی دیرهنگام است، برخی احزاب سیاسی نیز در فساد دست دارند و برخی از آنها در شکست دولت نیز دست داشتند؛ از این رو آنها انتخابات دیرهنگام را ترجیح می دهند و برای انتخابات زودهنگام آمادگی ندارند.

کارشناسان سیاسی همچنین تاکید دارند آنچه که نوید برآورده شدن مطالبات مردمی در خصوص قانون انتخابات و قانون احزاب و رسیدن افراد لایق و کاردان به قدرت را بدهد، وجود ندارد.

پربیننده ترین خبرها