راه اندازی سه هشتگ در عراق برای احقاق حقوق نوجوان عراقی

راه اندازی سه هشتگ در عراق برای احقاق حقوق نوجوان عراقی
يکشنبه 12 مرداد 1399 - 23:12

کاربران عراقی در شبکه های اجتماعی به ویدئوی منتشر شده درباره رفتار ناشایست تعدادی نظامی با نوجوان عراقی واکنش نشان دادند.

العالم عراق

چندین هشتگ که برجسته ترین آن (نیروهای حافظ قانون، قانون را نقض می کند)، (مادر تو مادر من است ) و (حق محمد را می خواهیم) در عراق ترند شد. حقیقت این است که محورهای این سه هشتگ با یکدیگر مرتبط است و جزئیات حادثه حمله به یکی از شهروندان (محمد ) را در بغداد نشان می دهد که در ویدئویی منتشر شد و خشم شهروندان و کاربران توییتر را به دنبال داشت.

این حادثه در شبکه های اجتماعی با سرعت زیادی منتشر شد. وزارت کشور عراق روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد، مصطفی الکاظمی فرمانده کل نیروهای مسلح دستور برکناری فرمانده نیروهای حافظ نظم و بازنگری در ساختار این نهاد را صادر کرد.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد در راستای اجرای دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح مبنی بر انجام تحقیقات فوری و دقیق و پیگیری شخصی وزیر کشور این وزارتخانه، تحقیقات ویژه ای را درباره این حادثه آغاز کرد.

وزارت کشور عراق افزود: کمیته حقیقت یاب ، پس از تحقیقات اولیه و جمع اوری اطلاعات به نتایجی دست یافت. مشخص شد فردی که در ویدئو نمایش داده شده و مورد حمله قرار گرفته در بخش مبارزه با جنایات بغداد و بر اساس ماده 446 در تاریخ 18/5/2020 به دلیل دزدیدن موتور و بر اساس حکم قاضی بازپرس دادگاه الرصافه بازداشت شده است.

یکی از کاربرهای عراقی موسوم به المهندس نوشت :

وزیر کشور امروز با نوجوان تظاهرکننده و مادرش دیدار خواهد کرد و از طرف دولت عراق از آنان عذرخواهی خواهد کرد.

در این ویدئو منتشر شده صدای التماس نوجوان به مردان شنیده می شد که می گوید " به خدا دیگر نمی آیم " و به یکی از بازجوها گفت نامم محمد است.

افراد پیرامونش از او می خواهند نام حزبی خود را بگوید در حالی که وی می گوید برای اولین بار است در تظاهراتی شرکت می کند این ویدئو خشم عراقیها را برانگیخت

زهرا یکی دیگر از کاربران عکس محمد را با چند هشتگ مادرتو مادر من نیز است .تو الگوی ما هستی .به دنبال احقاق حق محمد هستیم .

فرمانده نیروهای حافظ نظم عراق روز شنبه بیانیه ای درباره ویدئوی توهین به یکی از شهروندان بغدادی صادر کرده و بر وظیفه خود در حمایت از تظاهرکنندگان و اموال عمومی و شخصی تاکید کردند.

این فرماندهی افزود: ویدئوی تعرض برخی افراد نظامی به یک شهروند که در شبکه های اجتماعی (فیس بوک ) دست به دست شد در حال پیگیری است .

در این بیانیه آمده است: وظیفه اصلی فرماندهان ما حمایت از تظاهرکنندگان و حفظ اموال عمومی و شخصی و حفظ قانون است و وزیر کشور دستور داده تا کمیته حقیقت یابی فورا برای بررسی موضوع تشکیل شود و هر شخصی که در توهین به این شهروندی مقصر بوده برای مجازات بر اساس قانون به دادگاه ارجاع خواهد شد

معین السید کاربر عراقی نیز نوشت انان از عقل تو می ترسند و از جسمت نه هر اندازه که قدرتمند باشی.

خوله ابوالمعارج یک کاربر خانم عراقی در همین راستا نوشت :" سکوتم به هنگام سکوت از روی ناتوانی نیست و نرمش مانند نرمش خیزران است " درباره حقوق بشر و جایگاه آن سخن گفت .مادرتو مادرمن است . ما به دنبال حقوق محمد هستیم .

در پایان نیز دکتر علی الصافی ویدئویی از نیروهای مسلح عراق منتشر کرد که میان مردم گل می ریختند و این سرزمین را از چنگ داعشی ها آزاد کردند و آماده قربانی شدن در راه خدا و آزادی هر وجب از چنگال اشغالگران است. وی در بالای ویدئوی خود نوشت این ویدئو اصالت نیروهای مسلح قهرمان را نشان می دهد و اقدام زشت چندین نفر از نیروهای حافظان قانون ارتباطی به این قهرمانان ندارد. عمومیت دادن ظلم به قهرمانان ماست. لعنت بر این جنایتکاران و افرادپلید . آنها باید بازداشت و به خاطر اقدام زشتشان محاکمه شوند.

پربیننده ترین خبرها