تلاش آمریکا برای مهار خشم عشائر

تلاش آمریکا برای مهار خشم عشائر
جمعه 17 مرداد 1399 - 11:07

با وجود درگیری های چند روز پیش میان عشائر سوریه و نیروهای قسد در دیرالزور محل تسلط آمریکا برچاه های نفتی کاروان بزرگ ارتش آمریکا از عراق وارد شرق سوریه شد.

العالم - كشكول

ارتش امریکا کاروان نظامی شامل 47 دستگاه کامیون بزرگ، 7خودروی زرهی حامل پرچم امریکا را وارد پایگاه غیر قانونی خود در (سد غربی و تفریح گاه لایو ستون)، از گذرگاه زمینی و غیر قانونی الولید به مرزهای سوریه و عراق وارد کرد.

این کاروان بخشی از کاروان بزرگ امریکا است که شامگاه چهارشنبه به القامشلی در ریف الحسکه شمال شرقی وارد شد که شامل دهها کامیون حامل خودروها، مواد لجستیکی که از گذرگاه غیرقانونی مرزی الولید با عراق وارد شد و بخشی از آن به پایگاه های امریکایی در اطراف الحسکه و بخش دیگر نیز روز پنج شنبه به مناطق دیر ریف الزور شرقی وارد شد که به دنبال انتفاضه عشائر پس از ترور شیوخ قبائل العکیدت و البکاره از تسلط ارتش امریکا و شبه نظامیان قسد هواداراش خارج شد.

طی دو روزگذشته، به دنبال کشتار دوغیرنظامی توسط قسد به هنگام متفرق کردن آنان در تظاهرات هایی در مناطق الحوایج، ذیبان و الشحیل همجوار کمربندی چاههای نفتی در ریف دیرالزور شرقی ساعت های طولانی درگیری های مسلحانه ای درگرفت.

عشائر طی چند ساعت توانستند بر پایگاههای قسد در مناطق مذکور تسلط یابند و بعدا از ان عقب نشینی کردند تا به آمریکا پیام دهند که توان احراج قسد از منطقه را دارند.

پیش از این درخواست تظاهرکنندگان از قسد؛ شناسایی عاملان ترور شیوخ عشائر و ریش سفیدان آن و مجازات آنان بود زیرا دو هفته پیش شیخ سلیمان الکسار سخنگوی قبیله العکیدات و مطشر الهفل یکی از بزرگترین شیوخ قبائل و شیخ علی الویس از قبیله البکاره ترور شدند. اختلافات اهالی دیرالزور و قسد به یک باره پیش نیامد بلکه با رسیدن نیروهای کرد به مناطقی که انبار نفتی سوریه را شامل می شود و درعین حال مرکز تمرکز عشائر است ،آغاز شده است.

ساکنان این منطقه از رفتار نامناسب قسد نسبت به خود و وضعیت نامناسب معیشتی و نبود خدمات و سوخت شکایت داشتند.

بدون شک تجهیزات جدید امریکا در شرق سوریه پس از قرارداد دزدی که با همکاری قسد منعقد کرده؛ برای تثبیت تسلط خود بر مهم ترین چاههای نفتی است به ویژه که عشائر ثابت کردند که قدرت تاثیرگذاری بر عرصه امنیتی و نظامی و اخراج شبه نظامیان قسد از منطقه را دارند این درحالی است که امریکا از هدف گیری پایگاه ها و گشتی هایش از سوی عشائر با توجه به اقدام عشائر در ارسال تجهیزات مسلحانه به ریف دیرالزور برای کمک به اهالی برضد قسد به شدت نگران است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها