استعفای هوک؛ تعویض اجباری در دقیقه نود/ وقتی بازنده دیگری وارد می شود!

استعفای هوک؛ تعویض اجباری در دقیقه نود/ وقتی بازنده دیگری وارد می شود!
شنبه 18 مرداد 1399 - 10:47

با استعفای برایان هوک، مسئول پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا، بازوی دونالد ترامپ در اعمال فشار و تحمیل تحریم بر ایران، بدون اینکه کاری از پیش برده باشد، قطع شد.

العالم - کشکول

هوک جمهوری خواه که به مواضع افراطی معروف است، رهبر جوخه تحریم های ترامپ علیه ایران و در خط مقدم حمله های وی علیه تهران از خروج از توافق هسته ای در هشتم مه 2018 گرفته تا بازگرداندن تحریم ها قرار داشت. او در نهایت از دار و دسته ترامپ جدا شد و به فعالیت در بخش خصوصی روی آورد.

آن گونه که از اظهارات مقامات ایرانی برمی آید استعفای هوک برای ایرانی ها نه غافلگیر کننده بود و نه مهم. از نظر مسئولان جمهوری اسلامی ایران، هوک هم صرفا یک بازیگر صحنه سیاست های آمریکا بود؛ سیاست هایی که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، بر اساس تحریم و فشار علیه رقبای خارجی آمریکا از ایران و ونزوئلا گرفته تا چین و روسیه، حتی متحدان اروپایی این کشور بنا شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا – که خبر استعفای هوک را اعلام کرد – مدعی است که وی نتایج تاریخی را در مقابله با ایران به دست آورده است. در واقع این وزیر آمریکایی سعی می کند بر شکست های وزارت خارجه تحت مدیریتش در تحقق هر گونه پیشرفت عملی در ارتباط با پرونده ایران سرپوش بگذارد. پمپئو گفته است که "الیوت آبرامز"، یک جمهوری خواه دیگر جایگزین هوک می شود.

آبرامز، یکی از طراحان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 و از اعضای قدیمی حزب جمهوری خواهان است؛ وی اخیرا مجری نقشه ترامپ برای براندازی نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا بود که در کار خود، شکست خورد.

جایگزین کردن یک عنصر شکست خورده با عنصر ناموفق و شکست خورده دیگر، در حالی صورت می گیرد که کمتر از سه ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است. این جایگزینی آنهم در این شرایط، گواه روشن و غیر قابل انکاری است بر اینکه آمریکا دیگر هیچ نقشه جایگزینی برای مقابله با ایران ندارد.

اقدام واشنگتن در سپردن پرونده ایران به طراح حمله نظامی آمریکا به عراق به این معنا نیست که این کشور به دنبال حمله نظامی به ایران است چرا که به خوبی می داند که به چندین دلیل، نمی تواند تجربه عراق را در مورد ایران پیاده کند.

فرماندهان نظامی آمریکا به خوبی متوجه تفاوت این دو کشور هستند. با اینکه عده ای معتقدند که از حماقت ترامپ چنین حرکتی بعید نیست، اما سیاست مداران و فرماندهان آمریکایی به خوبی متوجه خطر این ریسک هستند لذا بعید به نظر می رسد که واشنگتن دست به چنین حماقتی بزند. جراحت هایی که در پایگاه عین الاسد به آمریکا وارد شد، هنوز التیام نیافته است. کما اینکه تصمیم جدی این کشور برای کاهش نیروهای خود در عراق و استقرار آنها در برخی مناطق خاص بیانگر نگرانی شدید این کشور در قبال هر گونه حمله متقابل به نظامیان آن در منطقه است.

استعفا یا تعویض اجباری دقیقه نودی ترامپ گواهی بر این شکست سیاست های فشار حداکثری آمریکا علیه ایران است؛ این کشور ابتدا به دنبال تغییر نظام ایران بود اما اکنون، به ناچار، به فشار اقتصادی بسنده کرده است. در این بین استعفای هوک، نوعی اعتراف ضمنی به شکست سیاست های واشنگتن در قبال ایران است و نشان می دهد که تمام آمال و آرزوهای ترامپ برای براندازی نظام در ایران، در مقابل سیاست های صبورانه و حکیمانه ایران شکست خورده است.

تجربه سیاست مداران ایرانی در تعامل با رقبا و دشمنان و مدیریت پرونده های مختلف بر کسی پوشیده نیست. این تجربه، حاصل چهل سال مقابله با انواع فشارها، از حمله نظامی مستقیم گرفته تا فشارهای سیاسی و اقتصادی است که در نهایت به پیروزی ختم شده پیشرفت های خیره کننده ای را در زمینه های مختلف نصیب ایران کرده است.

پربیننده ترین خبرها