مقاومت در نوار غزه زیر آوار محاصره

مقاومت در نوار غزه زیر آوار محاصره
چهارشنبه 22 مرداد 1399 - 10:00

تل‌آویو دامنه انتقال کالا به نوار غزه را از طریق گذرگاه "کرم ابو سالم" به دلیل پرتاب بالن‌ از غزه، کمتر کرده است؛ این روایتی است که رژیم اشغالگر آن را به عنوان توجیهی برای گسترش تجاوزات خود به نوار غزه مطرح می‌کند اما 14 سال محاصره و سه تجاوز اخیر تمام ادعاهای دروغین صهیونیستی جهت توجیه تجاوزات‌شان را برملا می‌سازد.

العالم- تحلیل روز

در ابتدا این گذرگاه تجاری را بست سپس مساحت منطقه صید ماهی را کاهش داد و همچنین مواضع مقاومت را بمباران کرد و سپس گزینه شکار گرانبها برای ورود به معرکه‌ای دیگر را امتحان کرد. اسرائیل این روزها چنین جنایاتی صورت می‌دهد ولی این جنایات، گزینه تمامی اسرائیلی‌ها نیست و با حمایت گسترده موساد، شاباک و شاخه اطلاعات نظامی همراه نشده است. ولی "بنیامین نتانیاهو" و حتی "بنی گانتز" دیگر به ذهنیت جمعی اسرائیلی‌ها توجهی نمی‌کنند بلکه منافع شخصی خودشان را در صدر قرار داده‌اند. نتانیاهو هر روز از محبوبیتش کاسته می‌شود و زمانی که خود را در باتلاق و بحران می‌بیند آوارش را بر سر بی‌گناهان می‌ریزد. در حالی‌که لبنان و سوریه مشغول التیام بخشیدن به زخمی هستند که ایادی صهیونیستی آن را ایجاد کرده‌اند نوار غزه بهترین گزینه برای نتانیاهو است تا افکار عمومی در جامعه صهیونیستی را به وعده ادعایی، یعنی تامین امنیت جنوب، معطوف کند به‌ویژه اینکه بالن‌های آتش‌زا به کابوسی دردناک برای ساکنان شهرک‌ها در منطقه موسوم به "غلاف غزه" شده است. در این میان، گانتز که درصدد است خودش را به عنوان گزینه‌ای بهتر برای نخست‌وزیر صهیونیست‌ها معرفی کند صدای تهدیدهایش علیه مقاومت و نوار غزه را بلندتر کرده است.

عدم اجرای تفاهم‌ها درباره شکستن محاصره غزه، تداوم بحران اقتصادی این باریکه محاصره‌شده و نیز بی‌اعتنایی جامعه جهانی به این بحران‌ها به‌زودی باعث انفجار اوضاع در این منطقه خواهد شد. برخی اطلاعات حاکی‌ست که مسئولانی در این رژیم در تلاشند تا طفره رفتن از اجرای تفاهمات را به شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی کشورهایی ربط دهند که تمایل دارند در این پروژه‌های عمرانی مشارکت کنند. یک رسانه عبری‌زبان نوشته است: "یوسی کوهن" رئیس موساد طی تماس تلفنی با مسئولان ارشد قطر، سرنوشت هبه قطر( کمک مالی) را جویا شده است. از این‌رو به نظر می‌رسد رژیم تل‌آویو می‌خواهد به اطمینان بیشتر دست یابد که آیا قطر طی ماه‌های آینده پرداخت وجوه به نوار غزه را ادامه خواهد داد یا نه، چرا که قطر در این‌باره ملاحظات بیشتری دارد.

خواه این نیات، صحیح باشد یا گمراه‌کننده، ولی مقاومت در نوار غزه با چشمانی باز خوابیده است و می‌خواهد فرصت را از دست دشمن بگیرد و شکاری گرانبها را صید کند که می‌تواند این شکار، باز کردن جبهه نبرد باشد. اهالی نوار غزه دیگر منتظر وعده‌های اسرائیلی نمی‌مانند آنها 300 شهید و بیش از 200 هزار مجروح را تقدیم نکرده‌اند که در فهرست انتظار باقی بمانند. تا به این لحظه هیچ‌کدام از تفاهمات مربوط به شکستن محاصره غزه اجرا نشده است و تمامی وعده‌ها درباره پروژه‌های زیرساختی، برق، آب، کارخانه‌ها و پروژه‌های کوچک و ایجاد اشتغال بر باد رفته است. بنابراین اهالی نوار غزه مصمم شده‌اند به رویکرد مقاومت علیه اشغالگران ادامه بدهند و به جهانیان متذکر بشوند که نمی‌توان در منطقه‌ای با مساحتی کمتر از 365 کیلومتر مربع و به دور از کره خاکی زندگی کرد.

إسراء البحیصی- العالم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها