پس از استعفای دیاب چه نوع دولتی در لبنان بر سر کار می آید؟

پس از استعفای دیاب چه نوع دولتی در لبنان بر سر کار می آید؟
چهارشنبه 22 مرداد 1399 - 17:12

پس از انفجار بندر بیروت که تلفات مالی و جانی زیادی بر جای گذاشته است، دولت حسان دیاب استعفا داد و سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که دولت بعدی لبنان چه نوع دولتی خواهد بود؟

العالم - نظرکده

یک تحلیلگر سیاسی لبنانی در این باره نوشت: دولتی که قرار است پس از این استعفا بر سر کار آید، برای موفقیت در برنامه هایش باید سه مورد را در نظر داشته باشد که شامل کسب رضایت طرفهای منطقه ای و بین المللی، ایجاد توافق داخلی و همراه کردن حزب الله با خود است.

وی افزود: این دولت از یک سو نباید خشم حزب الله را برانگیزد و از سوی دیگر با احزاب سیاسی لبنانی دوستی کند و جناح های اساسی در کشور را با خود همراه نماید.

این شخص درباره نقش فرانسه در لبنان نیز گفت: باید پرسید آیا مداخله خارجی به ویژه فرانسوی باعث ایجاد وحدت در لبنان خواهد شد یا اینکه به تفرقه هر چه بیشتر در این کشور خواهد انجامید؟

وی در بعد داخلی پرسید: اشخاصی مانند نبیه بری، سعد الحریری، ولید جنبلاط و سمیر جعجع در صورت به قدرت رسیدن آیا مستقل و بی طرف خواهند بود یا اینکه تکنوگرات بوده و با بروز کوچکترین مشکل، مانند دولت فعلی استعفا خواهند داد؟ این در حالی است که لبنان برای حل مشکلاتش نیازمند یک مرد به معنای واقعی است.

اما یکی از رهبران جریان المستقبل معتقدند اینکه دولت آتی لبنان باید برای اجرای برنامه هایش رضایت حزب الله را کسب کند درست نیست به این دلیل که حزب الله را به گونه ای به تصویر می کشد که گویی بخشی از بافت سیاسی لبنان نیست که به طور حتم به مصلحت حزب الله نیست که تافته جدابافته نشان داده شود، به همین دلیل دیدم که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با نمایندگان حزب الله و حتی سعد الحریری رئیس جریان المستقبل دیدار کرد و به اصطلاح فرقی میان آنان قائل نشد.

وی تشکیل دولت جدید را آخرین فرصت برای نجات لبنان از هرج و مرج توصیف کرد و افزود: لبنان انواع دولتهای وحدت ملی را آزمایش کرد که تمام آنان با شکست مواجه شدند و دولت دیاب به عنوان دولتی مستقل از تشکلهای سیاسی را نیز به خود دید، لذا باید این بار به دنیا نشان دهیم که برای نجات لبنان از طریق ایجاد دولتی با حضور تمام گروههای سیاسی جدی هستیم.

این شخصیت المستقبل با اشاره به نظام پارلمانی در لبنان گفت: در صورتیکه بخواهیم مانع بروز هرج و مرج در کشور شویم باید برای تشکیل دولت به تمام احزابی که در انتخابات پارلمانی رای می آورند و حتی رهبران حرکت مردمی اتکا کنیم.

وی تاکید کرد که لبنان در مرحله ای بسیار حساس و خطرناک قرار دارد که به همین دلیل برای حل بحران فعلی باید نوعی توافق میان طرفهای سیاسی در کشور به منظور تشکیل دولت، انجام اصلاحات واقعی و اجرای دقیق قانون اساسی ایجاد شود.

پربیننده ترین خبرها