دبیرکل شورای همکاری، کارمند آل سعود است

دبیرکل شورای همکاری، کارمند آل سعود است
چهارشنبه 22 مرداد 1399 - 18:01

«نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اخیرا با ارسال نامه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد، تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را خواستار شد.

العالم – کشکول

جمهوری اسلامی ایران ارسال این نامه را اقدامی خودسرانه از سوی آل سعود می داند و معتقد است الحجرف کارمند سعودی هاست و رژیم سعودی نیز در چارچوب اجرای دستورات آمریکا ارسال چنین نامه ای را از وی خواسته است.

اینگونه بود که عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به رویکرد غیرسازنده برخی از اعضای شورای همکاری نسبت به ایران ابراز تاسف کرد چرا که نشان داد دبیرخانه این شورا به تریبون دشمنان ایران تبدیل شده است.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعتقاد داشت مواضع عربستان سعودی و اذنابش امارات و بحرین با مواضع سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس متفاوت است و نامه الحجرف با توصیه عربستان سعودی ارسال شده است به ویژه پس از آنکه آمریکا نتوانست اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را نسبت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران متقاعد کند در حالیکه همه می دانند قطعنامه 2231 شورای امنیت خواستار لغو تحریم تسلیحاتی ایران در روز 18 اکتبر 2020 است.

پس از آن مطلق بن ماجد القحطانی فرستاده وزیر امور خارجه قطر در امور مبارزه با تروریسم و میانجیگری برای حل منازعات، الحجرف را رسوا کرد و گفت که مواضع شورای همکاری خلیج فارس از سوی نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورا مطرح می شود نه از سوی دبیرکل که مواضعش فقط بیان کننده دیدگاههای دبیرخانه شورای همکاری است.

وی با تاکید به اینکه نامه الحجرف از سوی تمام اعضای شورا نبوده، در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر خاطر نشان کرد که تحریمهای فعلی علیه ایران باعث حل بحرانهای منطقه نمی شود چرا که این بحرانها باید از طریق گفت وگو حل شود به ویژه که ایران یک کشور همسایه بوده و دارای رابطه حسن همجواری با قطر می باشد و در محاصره ظالمانه علیه قطر در کنار دوحه ایستاد.

القحطانی با انتقاد شدید از سیاستهای عربستان سعودی در قبال اوضاع منطقه گفت: تحقق امنیت منطقه ای نیازمند گفت وگوی همه جانبه و واقعی میان تمام طرفهای ذی ربط است به همین دلیل استمرار لجاجت و بی توجهی به نظرات دیگران فقط باعث بی ثباتی می شود.

مشخص نیست آینده روابط عربستان سعودی با کشورهای منطقه و جهان و حتی با مردمش چه خواهد شد به ویژه با توجه به رفتار بن سلمان که فرمانبرداری ذلت بار از ترامپ را ضامن ابقایش در مسند قدرت می داند.

پربیننده ترین خبرها