سخنرانی اسد؛ نقشه راه سوریه برای مقابله با چالش های داخلی و خارجی

سخنرانی اسد؛ نقشه راه سوریه برای مقابله با چالش های داخلی و خارجی
پنج‌شنبه 23 مرداد 1399 - 12:03

بشار اسد در کسوت رئیس جمهور مقتدر کشوری که به قدرت ملت خود در مقابله با جنگ ها و چالش ها مطمئن است، اعضای مجلس کشورش را خطاب قرار داد و در سخنرانی خود، موضعی قاطعانه و با صلابت را در برخورد با خارجی ها وکسانی که علیه سوریه توطئه کرده اند، اتخاذ کرد و نشان داد که کاملاً از اوضاع داخلی سوریه مطلع است.

العالم - تحلیل روز

پایین آمدن فشار خون رئیس جمهوری سوریه در نتیجه کثرت مشغله هایش، مانع از این نشد که وی پیام های خود را برای تقویت اراده و روحیه ملت سوریه به اطلاع آن ها برساند.

"بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه، حدود یک ساعت با همان انرژی و قدرتی که در همه سخنرانی هایش به چشم می خورد، به شرح چالش های مرحله کنونی ازجمله ادامه جنگ به شکل های مختلف آن پرداخت.

وی تصریح کرد : جنگی به شیوه جدید، علیه سوریه درجریان است و آن قانون سزار و تروریسم اقتصادی است که ملت سوریه با تاکید بر ثبات آرمان های ملی و تاکید بر پایبندی به قضیه فلسطین با آن مقابله می کنند.

به اختصار می توان گفت که بشار اسد در این سخنرانی ، روش مقابله با چالش های داخلی و خارجی را ترسیم کرد. به شکلی که یادآور شد که چگونه مردم سوریه و ایستادگی آنان در کنار ارتش ، موجب پیروزی آنان شد و چگونه نقشه ها و طرح های آمریکا درنتیجه پایداری ارتش و مردم و به طور کل دولت ، نقش برآب شد. سخنرانی وی، سخنرانی در سطح رویارویی با خارج و نبرد طرح های بزرگ بود.

در سخنرانی بشار اسد، جوانب بسیاری مطرح شد که مهم ترین آن، به عملکرد مجلس در دوره جدید آن مربوط می شد. اسد درباره اهمیت واجبات و الزامات قانون اساسی که خارجی ها چشم امید به اجرا نشدن آن دارند، سخن گفت. وی با بیان اینکه جنگ نمی تواند چرخه کشور را متوقف کند، مجلس را مهم ترین پل ارتباطی میان قوه مجریه و شهروندان دانست .

اما بشار اسد درباره موضوع اقتصاد که نیمی از سخنرانی وی به آن اختصاص یافت، به شرح جزئیاتی دقیق پرداخت که نشان دهنده عمق ارزیابی و دیدگاه استراتژیک وی از آینده و تدوین برنامه کاری و طرح دولت جدید در مرحله آتی و نیز تشخیص مشکلات و علل است. اسد دشوار بودن وضعیت معیشتی را فراموش نکرده و راه حل هایی را برای این مشکلات ارائه می کند که همه اعم از پارلمان و دولت جدید را در مقابل طرحی واقعی برای حل این مشکلات قرار می دهد که باید به آن عمل کنند.

مساله ای که مورد توجه همگان واقع شد، ارزیابی دقیق رئیس جمهوری سوریه از قانون سزار بود.

وی تاکید کرد که این قانون، از پیامدهای سابق جنگ جدا نیست و محاصره اقتصادی سوریه، مساله ی جدید نیست.

اسد به طور مفصل به تشریح اقدامات آمریکا و دنباله روهایش در منطقه پرداخت و گفت : کار آن ها چیزی جز راهزنی نیست و این عادت به راهزنی ، از ابتدای تاریخ وجود داشته است. مساله ی مهم دیگر در این سخنرانی ، نحوه تعامل با قانون سزار بود و اسد گفت که اجرای این قانون علیه سوریه در راستای جنگ مستمر علیه این کشور صورت می گیرد و مقابله با آن، از طریق درک پیامدهای آن و نه با کم اهمیت جلوه دادن و یا بزرگ نمایی کردن درباره آن ممکن است.

اما در رابطه با موضوع سیاست، از سخنان بشار اسد این طور برمی آید که سوریه بخشی از نبردی جهانی است و دفاع از سوریه ، تغییر نقشه جهانی در نبردی غیراخلاقی است . بشار اسد در این سخنرانی به سوالات مهمی درباره مرحله آتی پاسخ داد.

وی در این سخنرانی درباره موضع سوریه درخصوص موضوع های مورد مذاکره و نیز تهیه نقشه راهی برای نحوه تعامل با وضعیت کلی سیاسی پاسخ داد و بر لزوم فراموش نکردن قضیه فلسطین تاکید کرد.

حسام زیدان

پربیننده ترین خبرها