درخواست ترامپ برای مذاکره با بشاراسد .. از رویا تا کابوس

درخواست ترامپ برای مذاکره با بشاراسد .. از رویا تا کابوس
جمعه 24 مرداد 1399 - 23:13

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، رویای دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور برای مذاکره با دمشق را افشا کرد.

العالم - كشكول

وی روز جمعه تاکید کرد ترامپ در ماه مارس نامه ای شخصی برای بشار اسد همتای سوری خود ارسال کرده و در آن پیشنهاد گفت وگوی مستقیم درباره "اوستن تایس " خبرنگار آمریکایی را داده که از 8 سال پیش در سوریه زندانی است.

ترامپ فقط در رویای مذاکره با دولت سوریه به سر نمی برد بلکه باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین نیز در رویای مذاکره بوده و جان کری سال 2015 بدان اشاره کرده بود و با شفافیت تمام از ناکامی سیاست اعمال فشار امریکا بر دمشق سخن گفته بود و اینکه :" امریکا مجبور به مذاکره با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه خواهد شد".

اما ظاهرا رویای امریکا، کابوسی بیش نیست زیرا ترامپ بارها با چندین واسطه در صدد مذاکره با رئیس جمهوری سوریه برای آزاد کردن زندانیان آمریکایی محبوس در سوریه بوده که با مخالفت سوریه روبرو شده است .گفتنی است جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا نیز در کتاب اخیرش که سیاست ترامپ را در آن فاش کرده بود ، برآن تاکید کرده است.

بولتن در کتاب خود نوشته است: مذاکرات امریکا با سوریه به دلیل تمایل شدید ترامپ به برقراری ارتباط با اسد در خصوص اسرای آمریکا، پیچیده شده است.

وی تاکید کرد سوریه حتی از سخن گفتن درباره این مساله حتی با پومپئو مخالفت کرده است

مخالفت سوریه؛ ترامپ را خشمگین کرد و وی را واداشت تا به تهدید روی بیاورد اما جرات نیافت هیچ یک از تهدیدات خود در حمله به سوریه برای نجات اسرای امریکایی را عملی کند.

بدون شک مذاکره با دمشق هنوز برگه ای است که واشنگتن آن را نزد خود نگاه داشته تا در لحظه ای مناسب از آن استفاده کند.

ظاهرا در شرایط کنونی به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، زمان رو کردن این برگه فرا رسیده ، زیرا ترامپ تلاش می کند برای آزادی زندانیان سیاسی و دست یافتن به امتیاز انتخاباتی مانند هدیه ی محمد بن زاید آل نهیان ولی عهد ابوظبی در اعلام رسمی عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی با نظارت ترامپ، بر سر میز مذاکره با دمشق بنشیند. این در حالی است که آمریکا در مذاکراتش با کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران نیز ناکام مانده است.

اما ترامپ هنوز به هدفش در سوریه نرسیده و برایش دور از دسترس خواهد بود زیرا بشار اسد، خط بطلانی بر تلاش ها و طرح های فریبکارانه آمریکا کشیده و سال 2018 صراحتا در مصاحبه با شبکه روسی ان تی وی گفته مذاکره با دونالد ترامپ بی فایده خواهد بود و هدر دادن وقت است.

وی گفت روسای جمهوری امریکا به گروههای فشار تکیه دارند و سیاست امریکا تغییر نخواهد یافت بنابراین هرچه که در این زمینه می گویند، عکس آن را انجام خواهند داد.

بنابراین بر اساس دیدگاه اسد، مذاکره با امریکا هیچ مشکلی از سوریه حل نخواهد کرد بلکه تاثیر منفی خواهد داشت زیرا روسای جمهوری آمریکا قابل اعتماد نیستند به ویژه دونالد ترامپ دروغگوی بزرگ که به فشارها و شدیدترین تحریم های اقتصادی مانند قانون سزار و سرقت ثروتهای این کشور و نفتش در شمال شرق سوریه تا تلاش برای تجزیه سوریه به چندین بخش، هیچ اهمیتی نمی دهد. اما مردم سوریه قویتر و سخت تر از همه طرح ها و حیله های آمریکا هستند. مساله بیرون راندن نیروهای امریکایی از سوریه مساله مطرح کنونی است زیرا عشائر سوریه در البادیه و الجزیره در حال متحد شدن و در صدد راندن اشغالگران آمریکایی هستند.

*علي القطان

پربیننده ترین خبرها