بغداد 320 میلیارد دینار برای پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان اختصاص داد

بغداد 320 میلیارد دینار برای پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان اختصاص داد
يکشنبه 26 مرداد 1399 - 12:05

نخست‌وزیر منطقه کردستان تصریح کرد که بغداد قصد دارد به عنوان پرداخت بخشی از حقوق کارمندان این منطقه 320 میلیارد دینار در نزدیک‌ترین زمان ممکن به اربیل پرداخت کند.

العالم- عراق

«مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق اعلام کرد که دولت فدرال قصد دارد به عنوان پرداخت بخشی از حقوق کارمندان این منطقه، ۳۲۰ میلیارد دینار به اربیل ارسال کند.

وی طی بیانیه‌ای مطبوعاتی که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «روسیا الیوم» منتشر شد، تصریح کرد: امروز طی تماس تلفنی با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر درباره مشکلات میان بغداد و اربیل گفت‌وگو و تاکید کردیم که قانون اساسی پایان دهنده کلیه نقاط اختلاف میان دو طرف است.

در ادامه این بیانیه آمده است که در این دیدار تاکید شد که حصول هر نوع توافقی میان بغداد و اربیل باید با لحاظ نمودن ویژگی‌های منطقه کردستان و حفظ منافع تمامی طیف‌های عراق باشد.

به گفته بارزانی در این تماس درباره پیشرفت حاصل شده در جریان مذاکرات میان اربیل و بغداد طی چند ماه اخیر برای پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان نیز گفت‌وگو شد.

وی افزود: قرار است بغداد مبلغ ۳۲۰ میلیارد دینار عراقی به عنوان بخشی از حقوق کارمندان منطقه کردستان در نزدیک‌ترین زمان ممکن و متناسب با اوضاع مالی کنونی عراق، به اربیل پرداخت کند. ضمن اینکه ما برضرورت تداوم گفت‌وگوها با هدف حل کلیه مشکلات تاکید کردیم.

تا کنون مذاکرات و دیدارهای متعددی میان هیأت‌ منطقه کردستان عراق به ریاست «قباد طالبانی» و مسئولان دولت بغداد صورت گرفته که همه آن‌ها ناموفق بوده است.

طرفین از زمان دولت نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق، بر سر مواردی مانند چگونگی تقسیم بودجه و پرداخت حقوق کارمندان، نحوه صادرات نفت منطقه کردستان و در نهایت مهم‌ترین مورد یعنی اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی اختلاف دارند.

منطقه کردستان از سال ۲۰۱۳ با وجود مخالفت بغداد، اقدام به صادرات نفت خام از طریق ترکیه کرد که با واکنش دولت مرکزی و قطع حقوق کارمندان این منطقه و کاهش سهم اربیل در بودجه دولت مرکزی همراه شد.سرانجام پس از مذاکرات متعدد و پراکنده میان دو طرف در قانون بودجه ۲۰۱۹، دولت مرکزی عراق متعهد شد در قبال دریافت روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت منطقه کردستان، حقوق کارمندان را پرداخت کند اما «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت به صراحت اعلام کرد که کردستان حتی یک قطره نفت هم به دولت مرکزی تحویل نداده است.

به همین دلیل نیز پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان در گرو عملکرد دولت این منطقه در قبال پرونده جنجالی نفت ماند. با وجود اصرار بغداد بر دریافت ۲۵۰ هزار بشکه نفت از منطقه کردستان،اربیل می‌گوید: مسئله پرداخت ۲۵۰ هزار بشکه نفت نیست، بلکه مشکل این است که قطع سهم منطقه کردستان از بودجه از سال ۲۰۱۴ باعث شده که اربیل بدهی‌های زیادی داشته باشد.

این در حالی است که به اذعان شماری از نمایندگان کُرد منطقه کردستان از جمله «سرکوت شمس الدین» رئیس فراکسیون المستقبل و نماینده پارلمان عراق، فساد بزرگی در پرونده نفتی منطقه کردستان وجود دارد و مافیاها نفت را قاچاق می‌کنند و کسی از درآمدهای نفتی و پولهایی که وارد منطقه کردستان می‌شود، اطلاع ندارد و همین امر موجب اختلافات زیاد داخلی در اقلیم شده است.

وی همچنین مدعی شد که برخی مقامات مسئول در دولت مرکزی عراق با همتایان خود در منطقه کردستان در قاچاق نفت همدست هستند و همین امر موجب عدم نتیجه‌بخش بودن پیگیری‌ها برای ریشه‌کن کردن فساد مربوط به این پرونده می‌شود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها