نظرتان درباره تبرئه حزب‌الله و سوریه در دادگاه ویژه ترور حریری چیست؟

نظرتان درباره تبرئه حزب‌الله و سوریه در دادگاه ویژه ترور حریری چیست؟
پنج‌شنبه 30 مرداد 1399 - 19:07

کارشناسان می‌گویند دادگاه بین‌المللی ویژه ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان از همان ابتدا نمایشی بود؛ چرا که دادگاه درباره طرف‌های ذی‌نفع از این ترور تحقیق نمی‌کرد، بلکه تلاش بر این بود که درباره دست داشتن حزب‌الله و سوریه در این جنایت تحقیق کند.

العالم- نظرکده

کارشناسان تأکید می‌کنند این اساسی‌ترین نقطه ضعفی دادگاه ویژه بود و اعتبار سیاسی و فنی خود را از دست داده، لذا حکمی صادر کرد که فاقد هرگونه معنا و محتوای سیاسی، فنی، کیفری و یا جنایی است.

برخی دیگر خاطرنشان می‌کنند، عبارت تبرئه حزب‌الله و سوریه نادرست است؛ چرا که در اصل منشور دادگاه، این دادگاه حق ندارد علیه دولت‌ها، یا هیئت‌ها یا احزابی ادعایی مطرح کند. آنها تأکید می‌کنند اتهام علیه سوریه از همان لحظه‌ صدور کیفرخواست علیه 5 عضو حزب‌الله ساقط شد.

حقوقدانان تأکید دارند، ادله، سرنخ‌ها و شواهد که با استناد به آنها حکم صادر شده، از درجه اعتبار ساقط است و نیازی نبود حکم نهایی با استناد به آنها صادر می‌شد؛ چرا که حکم نهایی بر اساس ادله پراکنده صادر شده است.

حقوقدانان تأکید دارند، حکمی که علیه "سلیم عیاش" صادر شده در نتیجه ضعف دادگاه است، چرا که در روند این محاکمه، دادگاه به جای تکیه کردن به دلایل و شواهد، به دستگاه‌های تلفنی استناد کرده است.

پربیننده ترین خبرها