لحظه تسویه حساب؛ آمریکایی ها بهای جنایات خود را در سوریه خواهند پرداخت

لحظه تسویه حساب؛ آمریکایی ها بهای جنایات خود را در سوریه خواهند پرداخت
جمعه 31 مرداد 1399 - 14:12

 مقاومت مردمی در این کشور با ماهیت نظامی و با هدف تقویت ارتش در مقابل هر گونه حضور غیر قانونی اشغالگران در خاک سوریه، شکل گرفت.

العالم - نظرکده

پژوهشگران سیاسی معتقدند که انتظار تشکیل گروه مقاومت مردمی در سوریه وجود داشت آنها در تشریح این دیدگاه می گویند که دونالد ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 و اوایل 2017 و انتصاب تیلرسون به عنوان وزیر خارجه و جیمز ماتیس یه عنوان وزیر دفاع مدعی بود که هدفش در سوریه، نابودی گروه تروریستی داعش بود حال آنکه این محور مقاومت بود که "داعش" را نابود کرد. هدف دوم آمریکا از حضور در منطقه، ایجاد مناطق ثبات در خاک سوریه و در واقع ایجاد قلمروی برای وارثان تروریسم بود؛ کسانی که با آمریکا همدست بوده و از حمایت این کشور برخوردار بودند. هدف سوم این کشور براندازی دولت قانونی و تغییر نظامی سیاسی سوریه بود.

کارشناسان مسائل نظامی بر این عقیده اند که نیروهای آمریکایی وقتی وارد سوریه شدند تصور می کردند که می توانند گروه هایی وابسته به خود در این منطقه تشکیل دهند. آنها مدعی مبارزه به گروه تروریستی داعش بودند در حالی که داعش چیزی نبود جز بدل و جایگزین اشغالگران آمریکایی.

کارشناسان معتقدند مقاومت مردمی مدتهاست که تشکیل شده است اما نه با این حجم. این نیرو هرگز تا این حد مورد توجه نبوده است؛ در واقع این نیرو برآمده از عزم شهروندان عادی در برخی روستاهاست که امروز تمام توان و امکانات خود را به کار گرفته و اشغالگران آمریکایی را به زانو درآورده است.

کارشناسان سیاسی معتقدند که آمریکایی ها کوتاه نمی آیند و وقتی که در جنگ نیابتی خود با سوریه از طریق تروریست ها، شکست خوردند، به اعمال تحریم های اقتصادی روی آوردند و با اعمال قانون سزار سعی کردند این تحریم ها را تکمیل کنند. آمریکا همه گلوگاه های اقتصادی و منابع درآمد سوریه را تحت کنترل خود درآورد. این چنین است سوریه چاره ای جز اخراج اشغالگران و تشکیل گروه مقاومت مردمی ندارد. این گروه مقاومت بر اساس قوانین سازمان ملل، وجهه قانونی دارند.

پژوهشگران درباره اهمیت بیانیه عشایر در خصوص تشکیل گروه مقاومت مردمی علیه اشغالگران آمریکایی تأکید می کنند که عشایر سوریه، مردمی با عزت نفس و آزاده هستند و هرگز اجازه اشغال خاکشان را نمی دهند. زمانی که گروه تروریستی داعش سعی کرد عزم عشایر روستای شحیل را در هم بشکند، آنها زیر بار نرفته و یک تنه تروریست ها را اخراج کردند. به گفته پژوهشگران، در این بیانیه تصریح شده است که این گروه مقاومت به طور مستقیم با اشغالگران آمریکایی مبارزه می کند و این امر حکایت از هشیاری و درک سیاسی و نظامی بالای آنها دارد زیرا آنها می دانند که درگیر شدن با نیروهای قسد به جای اشغالگران آمریکایی، فقط باعث تحلیل رفتن نیروی شان خواهد شد.

کارشناسان نظامی نیز ضمن تأیید این استراتژی معتقدند که گروه مقاومت مردمی امروز تمام توان و امکانات خود را در مقابل اشغالگران به کار گرفته و پرده از ضعف و ناتوانی ارتش آمریکا برداشته اند و "قسد" را هم که خود را نماینده و برخاسته از درون مردم می دانند، رسوا کرده و نشان دادند که آنها هم در مقابل نیروی مقاومت مردمی واقعی قدرتی ندارند.

کارشناسان می گویند هر قدر که صورت حساب آمریکا برای حضور نظامی در منطقه بالا می رود و جنازه های بیشتری به این کشور برمی گردد، فرصت ترامپ یا هر کس دیگری که بعد از او به قدرت برسد، برای گرفتن تصمیم های مناسب و خروج از سوریه، محدودتر می شود.

آمریکا سعی می کند به منظور تحلیل بردن توان عشایر و راه انداختن جنگ داخلی بین گروه های مختلف سوری، از "قسد" استفاده کند و خود فقط تماشاگر باشد در حالی که هوش و درایت عشایر بسیار بالاتر از این است.

پربیننده ترین خبرها