ادامه مچ اندازی ایران و آمریکا در شورای امنیت

ادامه مچ اندازی ایران و آمریکا در شورای امنیت
جمعه 31 مرداد 1399 - 17:09

دیگر بر کسی پوشیده نیست که رییس جمهور آمریکا در مقابله با ایران به دنبال یک پیروزی ولو به صورت ظاهری با هدف بالا بردن شانس پیروزی اش در انتخابات آتی است؛ انتخاباتی که به نظر می رسد پیروزی ترامپ در آن به سبب ناکامی اش در مدیریت بحران کرونا و نابسامانی اوضاع اقتصادی آمریکا دشوار شده است.

العالم ـ کشکول

پس از شکست نخست ترامپ در شورای امنیت که طی آن با پیش نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت شد، ترامپ اینک در اقدام حساب نشده دیگری خواستار بازگرداندن تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران شد؛ این مساله با مخالفت فرانسه و آلمان و انگلیس روبرو شد و بار دیگر رییس جمهور امریکا در شورای امنیت در یک مواجهه دشوار با ایران قرار گرفت.

انگلیس و فرانسه و آلمان در بیانیه مشترکی تاکید کردند که نمی توانند از تحرکات آمریکا حمایت کنند؛ اقدام آمریکا با تلاشهای صورت گرفته برای حمایت از توافق هسته ای منافات دارد. روسیه و چین نیز با درخواست آمریکا مخالفت کردند. روسیه تلاشهای آمریکا برای اعاده تحریم ها علیه ایران را کاری عبث و غیرقانونی خواند. سرگئی ریابکوف گفت: این تحرکات به یک بحران در شورای امنیت منجر خواهد شد.

بنابراین اقدامات بیهوده ترامپ درواقع یکی از زورگویی های حساب نشده ترامپ است که از بدو ورود به کاخ سفید به دنبال نقض تمام قوانین بین المللی است. آمریکا از سال 2018 که از توافق هسته ای خارج شد، دیگر عضوی از برجام نیست. اما مساله اصلی میزان توانایی کشورهای اروپایی در مقابله با این گونه اقدامات است؛ در حالی که آنها هنگام خروج ترامپ از توافق بسیار ناتوان عمل کردند و نتوانستند دست به هیچ اقدامی برای حفظ این توافق و یا مخالفت با خروج آمریکا بزنند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اما در واکنش به این اقدام آمریکا گفت: تهران کاری خواهد کرد که آمریکایی های ناقض قوانین بین المللی بار دیگر طعم عزلت و انزوا را بچشند.

ظریف در پیامی به رییس شورای امنیت سازمان ملل اقدام آمریکا را غیرقانونی خواند و تاکید کرد که آمریکا حق بازگردادن تحریم ها را ندارد. مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل نیز اظهار داشت که اعضای شورای امنیت بر حفظ توافق و مخالفت با درخواست آمریکا تاکید کردند.

حال آیا ترامپ در روزهای آتی با شکست فضاحت بار دیگری در شورای امنیت روبرو خواهد شد و یا آنکه قوانین بین المللی در برابر خواسته های ترامپ که در این روزها به منظور بهبود بخشیدن به جایگاه انتخاباتی اش به شدت به یک پیروزی نیاز دارد، تسلیم خواهند شد؟

پربیننده ترین خبرها