چالش های الکاظمی پس از سفر به واشنگتن

چالش های الکاظمی پس از سفر به واشنگتن
يکشنبه 2 شهريور 1399 - 13:19

نخست وزیر عراق پس از یک سفر جنجالی چهار روزه به آمریکا سرانجام به بغداد بازگشت.

العالم - تحلیل روز

مصطفی الکاظمی به محض بازگشت، آماج سئوال هایی درباره نتایج و فایده این سفر و وعده هایی شد که قبل از سفر به نیروهای سیاسی و ملت عراق داده بود؛ یکی از این وعده ها حل نهایی پرونده خروج اشغال گران آمریکایی از عراق بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با الکاظمی، با اعلام اینکه "نیروهای آمریکایی تا سه سال دیگر در عراق می مانند" و "این نیروها به منظور مقابله با ایران در عراق حضور دارند"، ملت عراق را شوکه کرد. این اقدام یک بار دیگر پرده از سیاست واقعی دولت آمریکا در وقت کشی و دهان کجی به اراده ملت و پارلمان عراق برداشت. وی حتی این بار سعی کرد با دستاویز قرار دادن تفاوت بافت جمعیتی ملت عراق اعم از شیعه و سنی و کرد، فتنه به پا کرده و دولت را رو در روی پارلمان قرار دهد.

شیخ قیس خزعلی، دبیر کل "عصائب اهل حق" در عراق در واکنش به موضوع ادامه حضور اشغال گران آمریکایی در عراق تا سه سال دیگر گفت که این "تصمیم بر خلاف مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نظامیان آمریکایی از عراق" است.

فراکسیون الفتح در پارلمان نیز خواستار برگزاری جلسه فوق العاده برای بررسی نتایج این سفر و احضار الکاظمی به دلیل عدم پایبندی به مصوبه پارلمان در خصوص ضرورت اخراج نیروهای آمریکایی از عراق شد.

گروه ها و نیروهای سیاسی و پارلمانی هم الکاظمی را به دلیل عدم طرح پرونده ترور سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و نقض آشکار حاکمیت ملی عراق در دستور کار این سفر مورد انتقاد قرار دادند.

نمایندگان پارلمان عراق تصریح کردند که این سفر یک سفر صرفا فرمایشی و عاری از اراده ملت عراق بود. کما اینکه در واپسین روزهای زمامداری ترامپ صورت گرفت به همین دلیل صرفا می تواند برگ برنده ای برای پیروزی او در انتخابات پیش رو باشد.

برخی نیز معتقدند که روابط الکاظمی با نیروهای سیاسی عراق بعد از این سفر، دیگر مثل سابق نخواهد بود.

حسن فدعم، از نمایندگان پارلمان گفت که هر دو دولت ترامپ و الکاظمی بی ثبات هستند و نمی توانند درباره مسائل استراتژیکی چون خروج اشغالگران آمریکایی از عراق گفتگو کنند.

در چنین وضعیتی و با توجه به تعلل و وقت کشی آمریکا برای خروج از عراق، تنها گروه های مقاومت هستند که باید حرف آخر را بزنند و زبان مقاومت تنها زبان رک و صریحی است که واشنگتن می تواند آن را بفهمد. بارقه های این حرکت را مدتها پیش دیدیم یعنی زمانی که اشغالگران ناچار شدند زیر ضربات مقاومت عراق پایگاه استراتژیک التاجی در شمال بغداد را تخلیه کنند. این پایگاه هشتمین پایگاهی بود که اشغالگران آمریکایی در عراق تخلیه کردند.

  • العالم - نويد بهروز

پربیننده ترین خبرها