عراقی ها: این پیروزی از آن ما و دوستان واقعی ما است؛ به ترامپ ربطی ندارد

عراقی ها: این پیروزی از آن ما و دوستان واقعی ما است؛ به ترامپ ربطی ندارد
يکشنبه 2 شهريور 1399 - 22:51

اظهارات ترامپ رییس جمهور آمریکا مبنی بر آنکه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، آمریکا را فرمانده پیروزی علیه گروه تروریستی داعش در عراق می داند، خشم و اعتراض عراقی ها را برانگیخت.

العالم ـ عراق

مردم عراق از الکاظمی خواستند تا توضیح دهد که اظهارات ترامپ صحیح است و یا آنکه زاییده ذهن خیال پرداز ترامپ است.

کاربران شبکه های اجتماعی در عراق با راه اندازی هشتگ "با فتوا و شهدا پیروز شدیم" تاکید کردند که پیروزی عراق حاصل خون شهیدانی است که در دفاع از شرف و خاک عراق جان خود را فدا کردند و نیز این پیروزی نتیجه و حاصل فتوای مرجع عالی شیعیان عراق و خردمندی و بصیرت اوست. کاربران عراقی همچنین تصریح کردند که تنها نقش آمریکا در جنگ آزادسازی عراق، به تاخیر انداختن تلاش و کوشش نیروهای عراقی و حشد الشعبی در آزادسازی استانهای عراق از جنایتکاران داعش بوده است.

عراقی ها همچنین نقش دوستان عراق اعم از کشوها و احزاب در محور مقاومت مانند جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان را از یاد نبردند؛ آنها تاکید کردند که دوستان عراق در این دوران سخت در کنار مردم عراق بودند و در این راه شهیدان بسیاری تقدیم کردند.

کاربری به نام نور الهدی بر نقش فتوای مقدس و خون فرماندهان شهید در این پیروزی بزرگ تاکید کرد و گفت که ترامپ در این پیروزی هیچ نقشی نداشته است.

حساب farisAbais313 نیز در توییت خود خطاب به الکاظمی نوشت: فتوای مرجعیت و حمایت ایران و آنهایی که از محور مقاومت ندای جهاد را اجابت کردند.

علاء اما توییت کرد: این پیروزی ساخته و پرداخته حشد الشعبی است. کسانی که فتوای مرجعیت را لبیک گفتند و راه جهاد را انتخاب کردند. این درحالی است که آنهایی که شعارهای کوبنده سر می دادند، از شرف خود دفاع نکردند.

کاربر دیگری به نام مجتبی، الکاظمی را اماج حملات خود قرار داد و نوشت: این پیروزی حاصل خون پاک شهیدان و فتوای مقدس و تلاشهای مبارزان و دوستان واقعی ما مانند جمهوری اسلامی ایران بوده است و امریکا در آن هیچ نقشی نداشته است.

احمد الذواق اما خطاب به الکاظمی گفت آیا می توانی در یک نشست مطبوعاتی اظهارات ترامپ را تکذیب کنی؟ کسی که پیروزی عراقی ها را به دیگری نسبت دهد، دست به اقدامی ننگین و شرم آور زده است و می بایست از خون شهیدان و مادران و خانواده های شهدا احساس شرم و خجالت کند.

کرار الحلاوی نیز در توییت خود به فداکاری های خانواده های شهدا و مجروحان و نقش آنها در این پیروزی اشاره کرد و ترامپ را یک احمق ملعون توصیف کرد و گفت: با دعای مادران و گریه های خواهران و صبر و شکیبایی همسران و با تکبیرهای مساجد و صدای ناقوس کلیساها و با خون پاک شهدا این پیروزی محقق گشت. کاظمی نمی تواند پیروزی ما را به یک احمق ملعون تقدیم کند.

کاربری به نام ملاک، انتساب پیروزی به آمریکا را تلاشی برای از میان بردن نقش حشد الشعبی دانست و توییت کرد: آنها نه تنها می خواهند حشد الشعبی را از میان ببرند؛ بلکه می خواهند که مردم حشدالشعبی و تلاشهایش و فداکاری هایش را از یاد ببرند و پیروزی بزرگ حشد الشعبی را به دشمنش نسبت می دهند.

برخی کاربران نیز نقش واقعی آمریکا در جنگ علیه داعشی های تروریست را از یاد نبردند و توضیحی مفصل در این خصوص ارائه دادند.

حسن زیدان توییت کرد که حملات جنگنده های آمریکایی قربانیان بسیاری از غیرنظامیان برجای گذاشت، این در حالی است که حشد الشعبی مناطق بسیاری را آزاد کرد بدون آنکه کوچکترین تخریبی به این مناطق وارد کند.

بسمه امل نیز نوشت: نقش آمریکا در جنگ علیه داعش واقعا نقشی بزرگ بود، آمریکایی های به داعش کمک کردند و تلاش کردند تا جلوی پیشروی نیروهای عراقی برای آزادسازی عراق را بگیرند.

یک منبع عراقی از اعضای هیات عراقی که به واشنگتن سفر کرده بود، اظهارات ترامپ درخصوص شکست داعش را تکذیب کرد. این منبع در گفتگو با خبرگزاری عراق گفت: سخن رییس جمهور آمریکا مبنی بر تشکر الکاظمی از ترامپ به خاطر شکست داعش صحت ندارد.

وی افزود: الکاظمی در نشست با ترامپ بسیار صریح و شجاعانه سخن می گفت و درگفتگو با ترامپ تاکید کرد که اجازه نمی دهد عراق محلی برای انجام اقداماتی علیه ایران و یا ترکیه ویا هیچ یک از کشورهای همسایه باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها