پاکستان فشار خارجی برای به رسمیت شناختن تل‌آویو را تکذیب کرد

پاکستان فشار خارجی برای به رسمیت شناختن تل‌آویو را تکذیب کرد
دوشنبه 3 شهريور 1399 - 16:50

وزیر امور خارجه پاکستان امروز دوشنبه هرگونه فشار خارجی بر این کشور برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را به شدت تکذیب کرد.

العالم - آسیا

نشست خبری «شاه محمود قریشی» درباره نتایج سفر اخیر وی به چین، تحولات مربوط به تنش‌ها در شبه قاره، فرآیند صلح افغانستان و سفر هیات طالبان امروز در اسلام‌آباد برگزار شد.

قریشی درخصوص وضعیت حاکم پس از عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی، گفت: پاکستان هرگز تحت فشار قرار نخواهد گرفت، موضع ما روشن و مطابق آرمان‌های مردم پاکستان است.

وزیر امور خارجه پاکستان اظهار داشت: به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی براساس اندیشه و خط مشی "محمدعلی جناح" بنیانگذار پاکستان است و این موضع حفظ خواهد شد.

وی درباره اقدام امارات برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها گفت که هر کشور مستقل برای تصمیم گیری آزاد است اما به اعتقاد پاکستان، مخالفت با موجودیت رژیم صهیونیستی موضع مشترک اکثر کشورهای اسلامی می‌باشد.

تعامل با طالبان ادامه خواهد داشت

وزیر امور خارجه پاکستان با اعلام اینکه هیات بلندپایه طالبان در اسلام آباد است و فردا گفت وگوهای رسمی با اعضای این هیات آغاز می‌شود، گفت: هدف این سفر موضوع مشترک میان طرف‌های فرآیند صلح افغانستان یعنی برقراری آشتی، ثبات و صلح در این کشور است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تمدید تحریم‌های سازمان ملل علیه گروه‌های شبه نظامی از جمله طالبان توسط پاکستان و همزمان سفر فعلی اعضای دفتر سیاسی طالبان به ریاست ملاعبدالغنی برادر به اسلام آباد، افزود: پس از پیمان صلح دوحه اقدامات برای تسهیل رفت و آمد اعضای طالبان انجام شد و پاکستان متعهد به ادامه تعامل با این گروه به خاطر برقراری صلح پایدار در افغانستان می‌باشد.

قریشی نسبت به آنچه که وی خرابکاری توسط مخالفان صلح در افغانستان خواند، هشدار داد و افزود: راه دشوار و پیچیده‌ای را درپیش داریم اما همه برای هدف مشترک یعنی صلح همکاری می‌کنیم.

دیپلماسی اسلام‌آباد و پکن درباره افغانستان

وزیر امور خارجه پاکستان گفت که وی در جریان سفر اخیر خود به چین با مقام‌های این کشور برای تقویت همکاری‌های مشترک در بحث افغانستان رایزنی کرد.

وی افزود: پس از پایان سفر هیات طالبان قرار است به دعوت رسمی پاکستان، نماینده ویژه دولت چین در امور افغانستان نیز تا روزهای آینده به اسلام آباد سفر کند که هدف از آن جمع‌بندی اقدامات پاکستان و چین برای کمک به استقرار صلح در افغانستان خواهد بود.

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شب گذشته در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد: هیات بلندپایه طالبان به ریاست «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی این گروه دوحه را به مقصد اسلام‌آباد ترک کرد.

براساس این گزارش، این دومین سفر رسمی هیات طالبان به پاکستان به شمار می‌رود. بازدید فعلی به دعوت وزارت امور خارجه پاکستان انجام شده و قرار است اعضای طالبان با مقام‌های ارشد کشور میزبان دیدار کنند.

رایزنی درباره پیشبرد فرآیند صلح افغانستان، بررسی تحولات جاری و وضعیت پناهجویان افغان، مناسبات تجاری دو کشور و تسهیل رفت و آمد مردم از مهم‌ترین موارد دستور کار طرفین عنوان شده است.

نخستین سفر رسمی گروه طالبان به پاکستان ۱۱ مهرماه سال گذشته صورت گرفت. در جریان این بازدید هیات ۱۲ نفره گروه طالبان در اسلام‌آباد با وزیر خارجه و رییس دستگاه اطلاعات و امنیت پاکستان (آی‌اس‌آی) دیدار کرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها