در گفتگوی دبیر کل جریان مردمی تونس با العالم مطرح شد؛

چرا نظام های خلیج فارس روابط با صهیونیست ها را در دهه  های پیشین علنی نکردند؟

سه شنبه 4 شهريور 1399 - 21:47

دبیر کل جریان مردمی تونس با اشاره به توافق سازش اخیر امارات و رژیم اشغالگر، تاکید کرد که این اقدام برای ما ناگهانی نبود؛ زیرا همه ما می دانیم که نظام های حاشیه خلیج فارس در دهه ها و سال های گذشته از جرات کافی برای علنی کردن روابط با صهیونیستها برخوردار نبودند.

العالم ـ تونس

زهیر حمدی، دبیر کل جریان مردمی تونس در گفتگو با شبکه خبری العالم در برنامه "ضیف و حوار" گفت: نظام های عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال‌های گذشته به سبب نیروهای قدرتمند سیاسی در منطقه و به ویژه در دوران جمال عبدالناصر رهبر فقید مصر جرات نداشتند روابط خود را با صهیونیست ها علنی کنند. این نظام ها اما تمام تلاش خود را برای تضعیف محور مقاومت در دهه های شصت و هفتاد بکار گرفتند و مقاومت فلسطین را از لبنان خارج کردند؛ پس از آن ارتش های عربی متعددی نیز تضعیف گشت؛ این امر سبب شد تا فرصت لازم برای این نظام ها به منظور برقراری روابط علنی با صهیونیستها فراهم گشت.

وی افزود: همه نظام های حاشیه خلیج فارس بدون استثنا از سالها پیش در قالب آنچه که طرح خاورمیانه جدید نامیده می شود، با رژیم صهیونیستی روابطی برقرار کرده بودند. سپس این طرح به "معامله قرن" تغییر نام داد و بر این باوریم که در روز های آتی شاهد اقدام یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای عادی سازی روابط باشیم. زیرا این نظام های حاشیه خلیج فارس گمان می کنند که عرصه امروز از تمام کسانی که ممکن است به روی آنها بایستند و یا مقاومت کنند، خالی شده است. در گذشته برخی کشورها مانند سوریه از قدرت کافی برای ایجاد یک توازن در منطقه برخوردار بودند؛ چنانکه هیچ یک از نظام های مزدور قادر به عادی سازی روابط با صهیونیست ها نبودند.

دبیر کل جریان مردمی تونس خاطرنشان کرد که نظام های حاشیه خلیج فارس امروز تلاش می کنند تا دست خود را به سمت رژیم اشغالگر دراز کنند. آنها در یک ضعف بسر می برند. اما این نظام ها باید بدانند که دست دراز کردن به سمت صهیونیستها بهای سنگینی برای آنها به دنبال خواهد داشت؛ آنها سخت در توهمند که گمان می کنند آمریکا و یا رژیم اشغالگر می توانند تاج و تخت آنها را حفظ کنند. این نظام ها گمان می کنند که با عادی سازی روابط با صهیونیستها و به اجرا درآوردن "معامله قرن" و پایان دادن به حق فلسطینی ها در بازگشت و حذف مساله فلسطین و پایان دادن به تمام اشکال مقاومت و ادغام کردن رژیم اشغالگر در جهان عرب می توانند گزینه مقاومت را نیز حذف کنند. اما آنها سخت در اشتباهند؛ با وجود ضعف کلی در جهان عرب، اما محور مقاومتی وجود دارد که پیروزی های گسترده ای در سوریه و نیز در مقابله با رژیم اشغالگر در سال 2006 محقق کرد و قدرت بازدارندگی و توان ایجاد توازن در منطقه را دارد. علاوه بر اینکه تمام ملتهای منطقه خواه عرب و یا مسلمان و نیز تمام آزادگان جهان موضعی واحد و مشترک در حمایت از محور مقاومت دارند.

گفتنی است ابوظبی و تل آویو در 14 ماه جاری از یک توافق سازش برای عادی سازی روابط خبر دادند؛ این توافق با مخالفت رسمی ومردمی گسترده روبرو شد و بسیاری آن را "خیانت به مساله فلسطین" دانستند.

پربیننده ترین خبرها