شکست توافق ریاض و تعلیق مشارکت شورای انتقالی جنوب یمن با چراغ سبز سعودی

شکست توافق ریاض و تعلیق مشارکت شورای انتقالی جنوب یمن با چراغ سبز سعودی
پنج‌شنبه 6 شهريور 1399 - 14:11

بسیاری از کارشناسان یمنی بر این باورند که توافق موسوم به توافق ریاض درخصوص بحران یمن، اصلا اجرایی نشده و اعلام تعلیق مشارکت شورای انتقالی جنوب برای مشارکت در این توافق، اگر به درخواست عربستان نبوده باشد، با چراغ سبز این کشور اتفاق افتاده است.

العالم - نظرکده

کارشناسان یمنی همچنین معتقدند که تعلیق مشارکت شورای انتقالی جنوب یمن در توافق ریاض، با چراغ سبز عربستان اتفاق افتاده است، به شکلی که حزب اصلاحات تحرکاتی را انجام داده و تجمع هایی را برگزار کرده و تظاهراتی را در مخالفت با حضور شورای انتقالی تحت حمایت امارات در دیگر استان های جنوب برگزار کرده است.درنتیجه هدف از این تظاهرات، مخالفت با این تجمع های گسترده بود.

به اعتقاد کارشناسان، توافق های زیادی میان امارات و عربستان سعودی وجود دارد که منجر به سلطه رژیم سعودی بر بسیاری از مناطق جنوب به ویژه حضرموت و المهره می شود.

امارات تلاش می کند تا حضوری مقتدر در باب المندب و شهر عدن و جزیره سقطری داشته باشد.. توافق های ضمنی و اتفاق پیشین بین امارات و عربستان برای استفاده از اهرم های مشخص و رسیدن به اهداف معین وجود دارد.

به اعتقاد کارشناسان، آنچه مقامات ریاض به دنبال آن هستند، ادامه درگیری در جنوب یمن است و آن ها تاکید دارند که توافق ریاض شکست خورده است، زیرا دربردارنده دیدگاه ملی که به مسائل اهالی جنوب توجه کند، نیست.

این افراد معتقدند که توافق ریاض، مغایر با قوانین بین المللی است که قبل و بعد از حمله ائتلاف متجاوز سعودی صادر شده است. مانند قطعنامه 2216 که بر حفظ وحدت و استقلال و تمامیت اراضی یمن تاکید دارد ، درحالیکه توافق ریاض، این شبه نظامیان را تشویق می کند.

آن ها همچنین معتقدند که شورای انتقالی نمی تواند بدون موافقت امارات یا چراغ سبز عربستان، مشارکت خود را در توافق ریاض به حال تعلیق درآورد.

همه این ها در مسیر اجرای طرح های اشغالگران در جنوب است و آنها هدف

و قضیه ملی را دنبال نمی کنند ، بلکه درصدد اجرای طرح های خودشان هستند.

پربیننده ترین خبرها