خروج شورای انتقالی یمن از توافق ریاض و متهم شدن هادی به همدستی با "داعش"

خروج شورای انتقالی یمن از توافق ریاض و متهم شدن هادی به همدستی با
پنج‌شنبه 6 شهريور 1399 - 10:23

همانطور که انتظار می رفت شورای انتقالی جنوبی برای خروج از "توافق ریاض" شروع به بهانه جویی کرده است؛ این توافق در 22 ژوئن گذشته مابین شورای انتقالی جنوب – که از حمایت امارات برخوردار است - و نیروهای عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن آتش بس برقرار شده بود.

العالم - کشکول

این بهانه ها که از پیش هم وجود داشتند و عربستان و امارات هم در آن نقش داشتند، مربوط به حمایت گروه های تروریستی داعش و القاعده از نیروهای منصور هادی در مقابل شورای انتقالی بود؛ این در حالی است که شورای انتقالی هم از همین گروه ها در مقابله با نیروهای منصور هادی استفاده می کرد.

دولت صنعا و نیروهای مسلح یمن و کمیته های مردمی پیش از این درباره این بازی خطرناک آمریکا با همدستی عربستان و امارات هشدار داده بودند؛ این سه کشور سعی کردند با مسلح کردن گروه های تکفیری در یمن و آموزش آنها، از آنها در حمله به ملت یمن به بهانه حمایت از دولت مستعفی و فراری هادی ، استفاده کنند. صنعا همچنین درباره نقشه ائتلاف متجاوز برای تجزیه یمن هشدار داده بود. در واقع شایعاتی که درباره اختلاف بین عربستان و امارات و مزدوران آنها در گوشه و کنار به گوش می رسد، صرفا تلاشی است برای فریب عناصر ساده لوح در یمن. کما اینکه عربستان سعی کرد به بهانه "توافق ریاض" چنین وانمود کند که نگران وحدت یمن است در حالی که حقیقت چیز دیگری است و این کشور بیش از امارات از ملت یمن کینه به دل دارد.

یکی از بازی های مزدوران عربستان و امارات در یمن این است که شورای انتقالی – که رهبر آن یک شیخ سلفی وهابی به نام هادی بن بریک – است، نیروهای هادی را به ادامه لشکرکشی به ابین در جنوب با مشارکت گسترده تروریست های القاعده و داعش متهم کرده است.

شورای انتقالی در پیامی برای عربستان به عنوان ناظر توافق ریاض، علل تعلیق این توافق را تشریح کرده است؛ این شورا، نقض بیش از 350 مورد آتش بس توسط نیروهای منصور هادی – که به کشته و زخمی شدن بیش از 75 نفر انجامیده است -، بی توجهی به خانواده مقتولان و مجروحان، عدم پرداخت مقرری ماهانه به مدت چندین ماه به خصوص در بخش های نظامی و امنیتی، بی توجهی به اوضاع بازنشستگان نظامی و غیر نظامی، عدم رسیدگی به کارکنان بخش مدنی به خصوص معلمان، حمله به غیر نظامیان در استان های شبوه، وادی خضر موت و المهره، سرکوب گسترده و شکنجه زندانیان، نبودن خدمات عمومی در استان های جنوبی، تورم بالا و پیامدهای آن در زندگی مردم را به عنوان اسباب خروج از این توافق عنوان کرد.

با این اوصاف چرا باید استان های جنوبی یمن متحمل این حجم از مصیبت و ناامنی شوند حال آنکه این استان ها طبق ادبیات سیاسی ائتلاف متجاوز، "استان های آزادشده" هستند و مزدوران امارات و عربستان جز با چراغ سبز این دو کشور هیچ حرکتی نمی کنند!؟ آیا همین مسئله نمی تواند گویای تحرکات عمدی این دو کشور برای ایجاد فتنه و اختلافات داخلی در یمن باشد؟! از این گذشته وقتی رفتار امارات و عربستان با مزدوران خود در مناطق به اصطلاح "آزادشده"، اینگونه است، تصور کنید وضعیت استان هایی که هنوز در مقابل متجاوزان مقاومت می کنندف به خاطر تعاملات غیر انسانی و جنایتکارانه متجاوزان تا چه اندازه وخیم است.

پربیننده ترین خبرها