باران‌های سیل آسا در پاکستان رکورد ۱۰۰ ساله را شکست

باران‌های سیل آسا در پاکستان رکورد ۱۰۰ ساله را شکست
جمعه 7 شهريور 1399 - 09:26

تداوم بارندگی‌های شدید در جنوب پاکستان به ویژه شهر «کراچی» که باعث سیل و خسارت‌های مادی فراوانی شده، رکورد ۱۰۰ ساله را در این کشور شکست درحالی که وضعیت فعلی زندگی مردم را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

العالم ـ آسیا

رسانه‌های پاکستانی روز جمعه از ادامه بارندگی‌ها در مناطق مختلف ایالت سِند از جمله کراچی مرکز این ایالت خبر داده و گفتند سیل و آب گرفتگی‌های شدید زندگی مردم را فلج کرده است.

براساس این گزارش، دست کم ۱۹ نفر در حوادث ناشی از باران و سیل در جنوب پاکستان طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده و شمار قربانیان نیز طی چند روز گذشته از ۱۲۰ نفر عبور کرده است.

دولت ایالتی در جنوب پاکستان وضعیت اضطراری را به چند شهرستان گسترش داده و پیش بینی کرده که تداوم بارندگی‌ها باعث خسارت بیشتر خواهد شد.

«مرداد علی شاه» استاندار ایالت سِند پاکستان اعلام کرد که باران‌های سیل آسا در جنوب این کشور رکورد ۱۰۰ ساله را شکسته است.

گزارش منابع خبری پاکستان از دیگر مناطق این کشور از جمله شهر «لاهور» مرکز ایالت پنجاب حاکی است که باران‌های سنگین باعث طغیان رودخانه‌ها، آب گرفتگی در سطح شهر و بروز مشکلات جدی برای مردم شده است.

ارتش و نیروی دریایی پاکستان برای کمک به سیل زدگان وارد عمل شده و نیروهای امداد و نجات خود را به منطقه اعزام کرده‌اند.

بالا آمدن آب رودخانه‌ها موجب شکستگی تعدادی از پل‌ها شده و عبور و مرور را دشوارتر کرده است.

گفتنی است به دلیل ضعیف بودن زیرساخت‌ها به ویژه در مناطق محروم در ایالات بلوچستان و سِند در پاکستان، باران‌های شدید در فصل‌های مختلف معمولا با خسارات و تلفات همراه است.

دولت پاکستان اوایل تیرماه امسال نسبت به خطر باران‌های موسمی سیل آسا در این کشور اعلام هشدار کرده بود وضعیتی که تا اواخر شهریورماه ادامه خواهد داشت.

مقامات پاکستانی پیش بینی کردند که امسال بارندگی‌های سیل آسا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و همزمان خطر حمله ملخ‌های صحرایی نیز تشدید می‌شود.

تابستان، فصل باران‌های موسمی در مناطق وسیعی از پاکستان است. در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۰۰ نفر از مردم پاکستان بر اثر بارندگی‌های شدید در فصل باران‌های موسمی در مناطق مختلف این کشور جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایرنا، پاکستان در سال‌های گذشته شاهد حوادث سنگین جاری شدن سیل در مناطق مختلف کشور بود، این فجایع طبیعی بیش از میلیاردها دلار به مناطق مسکونی، عمومی و صنعتی ازجمله محصولات کشاورزی در چهار ایالت پاکستان خسارت وارد ساخت.

بررسی‌های به عمل آمده در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی در پاکستان حاکی است جاری شدن سیل در ایالات سِند و بلوچستان این کشور حدود ۳.۴ میلیارد دلار به زیرساخت‌ها، کشاورزی، آموزش و پرورش، بهداشت و مسکن پاکستان خسارت وارد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها