ابراز تمایل بغداد به خرید سوخو 57 روسیه خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت

ابراز تمایل بغداد به خرید سوخو 57 روسیه خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت
شنبه 8 شهريور 1399 - 14:45

ابراز تمایل بغداد به خرید جنگنده‌های سوخو - 57 از روسیه به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامده و یک نشریه آمریکایی بعید نمی‌داند که عراق در صورت خرید این جنگنده‌ها با تحریم واشنگتن مواجه شود.

العالم _ عراق

خبر ابراز تمایل عراق به خرید جنگنده‌های نسل پنجم روسیه از نوع سوخو ۵۷ در سایه تاکیدات برخی شخصیت‌های سیاسی و رهبران عراقی به نیاز این کشور به جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی ضد داعش برای مقابله با گروه‌های تروریستی جنجال‌ به راه انداخت.

پایگاه خبری «ساحات التحریر» در گزارشی از احتمال ایجاد بحران جدید میان بغداد و واشنگتن بر سر خرید جنگنده‌های سوخو روسیه خبر داد و نوشت: دولت عراق در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی، چهار میلیارد دلار برای دستیابی به ناوگان جنگنده‌های اف۱۶ آمریکا هزینه کرد اما گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد که از ژانویه گذشته که تیم‌های آمریکایی متخصص این جنگنده‌ها، عراق را ترک کرده‌اند، تیم‌های فنی عراقی نتوانستند از این جنگنده‌ها به خوبی بهره‌برداری کنند.

خبرگزاری «اسپوتنیک»، به نقل از «عماد الزهیری» بازرس نظامی وزارت دفاع عراق نوشت که این کشور اخیرا به فکر خرید جنگنده سوخو57 که یک جنگنده برتری هوایی چندمنظوره نسل پنجم ساخت روسیه است، افتاده است و عراق تمایل دارد که در کنار تسلیحات دیگر، به این جنگنده نیز دسترسی یابد.

الزهیری این اظهارات را در کنفرانس صنایع دفاعی و نظامی ۲۰۲۰ که در روسیه برگزار شد، بیان کرد و گفت: عراق بالگردهای روسی بسیاری را نظیر ام ۳۵، ام ۲۸ و ام ۱۷ در اختیار دارد و این بالگردها یکی از نقاط قوت نیروی هوایی عراق محسوب می‌شود اما در عین حال ما نیازمند جنگنده‌های نوینی هستیم.

عراق در اوایل سال ۲۰۱۰، به جای بالگردهای آپاچی AH_۶۴‌ آمریکایی، چندین بالگرد تهاجمی مدرن از روسیه خریداری کرد و از این بالگردها در عملیات‌های متعدد علیه داعش استفاده کرد. علاوه بر این بالگردها، عراق از جنگنده‌های روسی سوخو ۲۵ بسیار بیشتر از ناوگان جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکایی، در اغلب حملات هوایی علیه داعش استفاده کرد. آمریکا از سال ۲۰۱۵ تحویل جنگنده‌های اف ۱۶ به بغداد را آغاز کرده بود.

در چنین فضایی، نشریه آمریکایی «فوربس»، ایده خرید جنگنده‌های سوخو ۵۷ از روسیه را مشکوک دانست و نوشت که خرید این جنگنده‌ها به دلایل اقتصادی و فنی غیرعملی است. زیرا عراق باید چندین میلیارد دلار برای دست یافتن به این جنگنده‌های پیشرفته هزینه کند در حالی که با مشکلات اقتصادی بزرگی به دلیل همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ و کاهش قیمت نفت مواجه است. به ویژه که اقتصاد این کشور تا حدود زیادی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت متکی است.

این نشریه آمریکایی نوشت که جنگنده‌های سوخو۵۷ هنوز چیزی فراتر از نمونه‌ اولیه نیست و احتمال دارد تا چند وقت دیگر همین‌ طور باقی بمانند. روسیه تولید انبوه این جنگنده‌ها را از ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز کرد و احتمال دارد که تولید این جنگنده‌ها چند سال دیگر طول بکشد تا تعداد زیادی از آنها در نیروی هوا فضای روسیه به خدمت گرفته شود. لذا صادرات این نوع جنگنده زمان بیشتری طول خواهد کشید.

در گزارش فوربس آمده است: این امر مشکوک است. چرا بغداد معتقد است که به جنگنده‌ سوخو۵۷ نیاز دارد در حالی که جنگنده چند منظوره سوخو ۳۵ به میزان ۴.۵ برابر ارزان‌تر از آن است و با آن می‌توان نیروی هوایی عراق را به یک جنگنده برای حملات هوایی و زمینی مجهز کرد. ضمن اینکه نگهداری آن نیز بسیار آسان‌تر است.

بغداد پدافند هوایی قدرتمندی ندارد و دارای موشک‌های دوربرد زمین به هوا نیست و جنگنده‌های اف ۱۶ نیز تنها به موشک‌های کوتاه‌برد هوا به هوا تجهیز می‌شوند. لذا توانمندی آن در اجرای هرگونه اقدام برای بستن حریم هوایی عراق بسیار محدود است و شاید به همین دلیل است که عراق به صورت پراکنده به فکر خرید سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ یا اس ۳۰۰ روسیه طی سالهای اخیر افتاده است.

در این گزارش آمده است: خرید جنگنده‌های سوخو ۵۷ از روسیه، عراق را در آستانه تحریم‌های اقتصادی آمریکایی به موجب قانون فدرالی مبارزه با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها (کاتسا) قرار می‌دهد. زیرا چنین خریدی یک معامله مهم با بخش دفاعی روسیه محسوب خواهد شد. لازم به ذکر است که خرید بالگردهای روسی از سوی بغداد در اوایل سالهای دهه نخست قرن ۲۱ و سالها پیش از تصویب قانون مبارزه با تروریسم صورت گرفت. همچنین عراق ناوگان تانک‌های تی۹۰ را در اواخر این دهه خریداری کرد اما به نظر می‌رسد که دست‌کم تاکنون این خرید‌ها عراق را مشمول قانون کاتسا نکرده اما خرید سوخو ۵۷ یا سامانه موشکی اس ۴۰۰ بی‌تردید، برای عراق تحریم‌های آمریکا را به همراه خواهد داشت.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها