فرماندهی عملیات مشترک عراق: هیچ نیروی خارجی در التاجی حضور ندارد

فرماندهی عملیات مشترک عراق: هیچ نیروی خارجی در التاجی حضور ندارد
شنبه 8 شهريور 1399 - 15:37

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق خبر خروج نظامیان سعودی از پایگاه التاجی بغداد را از اساس تکذیب کرد و گفت تنها نیروهای عراقی در این پایگاه مستقرند.

العالم- عراق

سرتیپ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق به انتشار اخبار در برخی رسانه‌ها درباره اقدام نظامیان سعودی در ترک پایگاه هوایی «التاجی» بغداد واکنش نشان داد و گفت که این اخبار صحت ندارد و چنین چیزی از اساس تکذیب می‌شود.

به نوشته پایگاه خبری «موازین نیوز»، وی تاکید کرد: نیروهای حاضر در پایگاه هوایی التاجی همگی نیروهای امنیتی عراق هستند. پیش‌تر نیز نیروهای ائتلاف‌بین‌المللی حضور داشتند اما طی یک مراسمی رسمی بزرگ، این پایگاه به نیروهای عراقی تحویل داده شد.

وی بار دیگر تاکید کرد که نیروهای غیرعراقی در این پایگاه نیستند و رسانه‌ها باید با دقت بیشتری اخبار را نقل کنند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق ، یکشنبه پیش (۲۳ آگوست؛ دوم شهریور)، تحویل موقعیت 8 این پایگاه را از ائتلاف آمریکایی و آغاز خروج نهایی نظامیان خارجی از التاجی را اعلام کرد.

هر چند فشارها در عراق برای خروج نظامی آمریکا از این کشور افزایش یافته، اما ائتلاف آمریکایی مدعی شد این خروج در نتیجه برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده است.

پایگاه هوایی التاجی عراق در ۸۰ کیلومتری شمال شهر بغداد، پایتخت این کشور قرار دارد و طی ماه‌های گذشته هدف حملات خمپاره‌ای و موشکی ناشناس قرار گرفته است. این پایگاه میزبان نیروهای ائتلاف آمریکا طی سال‌های گذشته بود.

از آغاز سال جاری میلادی، ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، شش پایگاه نظامی را به نیروهای عراقی تحویل داده است.

به اعتقاد کارشناسان، تصمیم آمریکا برای خروج از برخی پایگاه‌ها و مراکز نظامی به این دلیل است که آمریکا از حملات مستمر علیه نظامیان خود در سایه خشم روزافزون مردم عراق از این تداوم حضور بیم دارد و این پایگاه‌‌ها با توجه به حملاتی که طی یک سال اخیر علیه آنجا شده از شاخص‌های لازم برای تامین امنیت نظامیان آمریکایی برخوردار نیست.

موضوع اخراج نیروهای آمریکا از عراق بعد از آن جدی و تبدیل به خواسته پارلمان این کشور شد که ارتش آمریکا، شماری از نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق را در غرب این کشور هدف قرار داد و بعد از آن در اقدامی جنایتکارانه، شهید سپهبد «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس»، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی و نیروهای مرتبط به این سازمان را در تاریخ ۱۳ دی‌ماه گذشته به شهادت رساند.

فارس

پربیننده ترین خبرها