واکنش کاربران به برکناری "فهد بن‌ترکی" توسط ملک سلمان

واکنش کاربران به برکناری
چهارشنبه 12 شهريور 1399 - 12:18

پادشاه سعودی با صدور حکمی، فرمانده نیروهای مشترک ائتلاف متجاوز علیه یمن را برکنار و او را به همراه پسر و چهار افسر ارتش برای تحقیقات در مورد اتهام فساد به آنها، به وزارت دفاع سپرد. به دنبال این حکم سلطنتی، چندین هشتگ در توییتر در فهرست‌ ترندها در عربستان سعودی قرار گرفت.

العالم- داغ‌های مجازی

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) گزارش داد، "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه با صدور حکمی، شاهزاده فهد بن ترکی بن عبدالعزیز آل سعود، فرمانده نیروهای مشترک ائتلاف در جنگ یمن و پسر او شاهزاده "عبدالعزیز بن فهد" معاون استاندار جوف را عزل کرد. طبق این حکم، این دو مقام نظامی به همراه 4 افسر ارتش برای تحقیقات در مورد اتهام فساد به آنها، به وزارت دفاع سپرده است.

شاهزاده فهد بن تُرکی پیش از رسیدن به مقام فرماندهی ستاد مشترک ائتلاف سعودی، فرمانده نیروی زمینی عربستان و همچنین فرمانده نیروهای ویژه و یگان‌های چتربازی این کشور بود. پدر او نیز معاون سابق وزارت دفاع این کشور است.

در متن این حکم سلطنتی آمده است که این اقدام در چارچوب مقابله گسترده "محمد بن سلمان" ولیعهد با فساد و به خاطر دادوستدهای مشکوک مالی در وزارت دفاع صورت گرفته است.

در واکنش به این اقدام، کاربران در شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌هایی ایجاد کرده‌اند از جمله "#فهد_بن_ترکي" و"#لن_ينجو_احد_من_الفساد". کاربران و فعالان مجازی همچنین به دلایل تصمیمات اخیر سعودی اشاره کرده‌اند که برخی از آنها را ذکر می‌کنیم.

"محمد علی الحوثی" عضو شورای سیاسی عالی سیاسی در توییتر، در واکنش به تصمیم ملک سلمان به برکناری فرمانده نیروهای مشترک ائتلاف سعودی نوشت: " تصمیم برکناری ترکی خوب است؛ اما فقط اگر برای توقف جنگ صورت گرفته باشد."

"ابو صالح" درباره تصمیمات سعودی اظهار داشت: "اولین حُسن( نبرد) مأرب برکناری #فهد_بن_ترکی، فرمانده نیروهای مشترک و پسر او و شماری دیگر از نظامیان سعودی و ارجاع آنها برای تحقیقات."

کاربری به نام "ناصر بن راشد النعیمی" گفته است: "به نظر می‌رسد شکست#سعودی در#یمن به #فهد_بن_ترکی تحمیل خواهد شد، او را سپر بلا خواهند کرد."

"سعاد السقاف" نیز در توییتر اینگونه نوشته است: "در ششمین سال جنگ علیه#یمن، پادشاهیِ شرّ #فهد_بن_ترکی را از فرماندهی ائتلاف برکنار کرد و او را به دست تحقیقات و محاکمه سپرد!! ... همگی شما در مقابل دادگاه بین‌المللی قرار خواهید گرفت و جزای کارهای‌تان را در#یمن، از ویران کردن، قتل، گرسنه نگه داشتن گرفته تا محاصره، خواهید کرد... منتظر می‌مانیم... از حالا مشخص است."

"ابراهیم محمد الوریث" نیز در واکنش به برکناری فهد بن ترکی از فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن توییت کرده و گفته است: "امر قطعی و مسلم درباره تصمیم مزدور و مجرم و قاتل، #محمد_بن_سلمان به برکنار کردن مجردم دیگر، #فهد_ّبن_ترکی، فرمانده نیروهای ائتلاف در#یمن، این است: دامنه و حجم درگیری‌ها داخل( خاندان حاکم) بیشتر و بیشتر می‌شود و این خاندانِ مجرم در یمن شکست می‌خورد و به یاری خداوند سرنگون خواهد شد."

"روزان قباص ال سالم" نیز تصمیم‌های اخیر پادشاه سعودی را در پیوند با عبور هواپیمای اسرائیلی "العال" از آسمان عربستان دانسته و نوشته است: "تصمیم اخیر سعودی با چراغ سبز کوشنر( مشاور ارشد ترامپ) انجام شده است؛ چرا که ریاض با عبور هواپیمای اسرائیلی موافقت کرد... تصمیماتی که #محمد_بن_سلمان همان شب اتخاذ و #فهد_بن_ترکی و پسرش، خالد را برکنار کرد و آنها را برای تحقیقات ارجاع داد بعد از چراغ سبز#کوشنر، داماد#ترامپ اتخاذ شد و در مقابل آن، به هواپیمای اسرائیلی اجازه داده شد با عبور از آسمان عربستان، در #ابوظبی فرود آید... . #عادی‌سازی_خیانت است."

برخی فعالان و کاربران در شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کردند، تصمیم برکناری فهد بن ترکی با امارات در ارتباط است. "اکرام خالد" در توییتی نوشت: "#فهد_بن_ترکی سرباز#امارات شد و آنچه را که ابوظبی به او دیکته می‌کرد، اجرا می‌کرد، همین امر خشم #محمد_بن_سلمان را برانگیخت و دستور برکناری او و ارجاعش به تحقیقات را صادر کرد."

در واکنش به حکم پادشاه سعودی، "محمد العمری" مدیر مرکز رسانه‌ای الجزیره العربیه این برکناری‌ها را تصفیه سیاسی توصیف کرده و یادآور شده است که "سلطان بن ترکی" برادر فهد بن ترکی بن عبدالعزیر، در خاک آمریکا ربوده شد و در یکی از زندان‌های سرّی به‌سر می‌برد.

در ماه مارس گذشته، سازمان "هیومن ریتس ووچ" از بازداشت حدود 300 مسئول دولتی در عربستان سعودی به اتهام فساد و نیز به خطر افتادن جان آنها ابراز نگرانی کرد.

پربیننده ترین خبرها