بیشترین سود عادی سازی روابط امارات اسرائیل از آن کیست؟

بیشترین سود عادی سازی روابط امارات اسرائیل از آن کیست؟
يکشنبه 16 شهريور 1399 - 20:08

العالم _ امارات

خبر:

ظرف دو هفته آینده بناست عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی طی مراسمی رسمی اعلام شود.

تحلیل:

- اینکه عادی سازی روابط بین امارات و اسرائیل درکشور بسیار کوچک امارات کلید خورد و البته بناست در کشورهای کوچکی مانند بحرین و... ادامه یابد به این دلیل است که این کشورها به دلیل کم وسعتی، اساسا کم جمعیت هستند و آغاز به کار عادی سازی روابط با اسرائیل در این کشورها یا با مخالفت جدی مردم مواجه نمی شود و یا در صورت بروز مخالفت، هم به راحتی قابل کنترل هستند و هم ملحوظ نظر افکار عمومی قرار نخواهند گرفت. صرف نظر از هر دلیل دیگری ،کم جمعیتی این کشورها در انتخابشان برای پروژه عادی سازی روابط نقشی بسیار اساسی دارد.

- از منظری دیگر انتخاب امارات به عنوان پیشاهنگ عادی سازی روابط در سایه تحلیل روان شناختی "بن زاید" ممکن است. شخصیتی که اولا اصرار بر جلوس به تخت پادشاهی دارد اما به دلیل وابستگی کشورش به امریکا ضمانت اجرای این مساله را تنها در تایید آمریکا می بیند. دوم اینکه بن زاید اصرار دارد با توسعه سیاست خارجی اش به ویژه در قالب فتح جزایر استراتژیک در مناطق مختلف، عقده تقریبا 50 ساله "ذره ای بودن" کشورش را مرتفع کند. سوم آنکه او هم مانند بن سلمان عقده متصف شدن به صفت رهبری جهان اسلام و تبدیل شدن به قدرتی منطقه ای را دارد و این مساله جز از راه جلب رضایت امریکا ممکن نیست و همه اینها بدان خاطر است که جلب رضایت امریکا رهین جلب نظر اسرائیل است.

- اما ماجرای عادی سازی روابط امارات - اسرائیل اولا برای ترامپ بسیار مهم است زیرا از سویی درسایه ان حل معمایی 70 ساله به نام فلسطین به نام ترامپ ثبت می شود و از دیگر سو کارنامه خالی سیاست خارجی او را به ویژه در آستانه انتخابات پیش رو پر می کند. ثانیا برای نتانیاهو این عادی سازی بی نهایت مهم است چون از یک سو حل مشکلات اسرائیل با دنیای اسلام و جهان عرب را به اسم او ثبت می کند، از دیگرسو نوعی ضمانت و تامین در مقابل پرونده های فساد برایش فراهم می کند و از جهت سوم راه را بر اسرائیل برای حضور نظامی در خلیج فارس باز می کند. سوم آنکه سودمند اصلی از این رابطه نامشروع بن زاید است که به خواسته ها و رویاهایش دست میابد و حداقل در عالم محاسبه انها را تحقق پذیر میابد و چهارم آنکه این حرکت امارات در واقع گونه ای "تابو شکنی" برای متحدان امارات و به ویژه سعودی محسوب می شود که مدت ها است در آتش حسرت ارتباط گیری با اسرائیل به منظور جلب حمایت همه جانبه و بی چون و چرای آمریکا می سوزند اما جسارت اعلان رسمی ان را ندارند.

- اهمیت این مساله برای هر چهارضلع مذکور به حدی است که به شکلی همه جانبه می کوشند تا هرگونه مانع احتمالی را از سر راه بردارند آخرین مورد از موانع مذکور ماجرای فروش جنگنده های امریکایی اف35 به امارات بود که اسرائیل شدیدا با آن مخالف بود اما پرونده این مانع اساسی در سایه معامله ای راهگشا بسته شد. آمریکا دراین راستا تعهد کرده است که درصورت فروش اف35 به امارات تجهیزاتی برتر به لحاظ نظامی به اسرائیل بفروشد. این یعنی اینکه امریکا هم امارات را بر سر میز معامله نگاه خواهد داشت و هم به تعهد سنتی خود مبنی برحفظ برتری نظامی اسرائیل در موازنات منطقه ای وفادار خواهد ماند.

پربیننده ترین خبرها