اردن خواستار توقف تجاوز رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی شد

اردن خواستار توقف تجاوز رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی شد
سه شنبه 18 شهريور 1399 - 17:14

وزارت امور خارجه و مهاجران اردن با محکوم کردن ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی به «مسجدالاقصی» و زیر پا گذاشتن قوانین مرتبط با این مکان که آخرین مورد آن نصب بلندگو بر روی دیوارهای شمالی و غربی مسجد و دستگیری تعدادی از کارمندان مدیریت آن بوده، خواستار توقف این اقدام‌ها از سوی این رژیم شد.

العالم ـ اردن

شبکه «المملکه» اردن روز سه شنبه به نقل از "ضیف الله الفایز " سخنگوی این وزارتخانه افزود: آنچه پلیس رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی انجام می‌دهد، اقدامات غیر مسئولانه، غیرقابل قبول و محکوم است که احساسات مسلمانان در سراسر جهان را تحریک می‌کند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و بر خلاف قانون فعلی و تاریخی در نظر گرفته شده برای این مکان است.

وی اضافه کرد: به همین منظور وزارت امور خارجه و مهاجران اردن دیروز با ارسال یادداشت اعتراضی از طریق کانال‌های دیپلماتیک، از رژیم صهیونیستی به عنوان یک اشغالگر خواست تا از نقض قانون و برهم زدن آرامش دست بردارد و به مسئولیت اداره اوقاف قدس و امور مسجد الاقصی به مدیریت اردن، احترام بگذارد.

الفایز با هشدار نسبت به ادامه تخلفات رژیم صهیونیستی، خواستار توقف این اقدام‌ها و احترام به وضع تاریخی و قانونی مسجد الاقصی شد.

وی تاکید کرد که مسجد الاقصی یک مسجد منحصر به فرد برای مسلمانان با مساحت ۱۴۴ هکتار است و اداره اوقاف قدس و امور مسجد الاقصی به مدیریت اردن به تنهایی مسئولیت آن و نظارت بر همه امور این مسجد را برعهده دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه و مهاجران اردن از جامعه جهانی خواست تا مسئولیتهای خود را برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی جهت جلوگیری از نقض و مخالفت با قوانین مرتبط [ با مسجد الاقصی ] و قوانین بین‌المللی را انجام دهند.

پیشتر نیز وزارت خارجه اردن در پی سخنان جنجالی " گلعاد اردان " وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در مورد تغییر وضعیت مسجد الاقصی و ادای مراسم یهودیان در حرم شریف قدس، در نامه‌ای رسمی به مقامات صهیونیستی در مورد پیامدهای نقض وضعیت قانونی و تاریخی مسجد الاقصی به این رژیم هشدار داده بود.

مرکز اوقاف قدس وابسته به وزارت اوقاف اردن است و بر اساس قوانین بین‌المللی، این وزارتخانه ناظر رسمی مسجد و اوقاف قدس است.

اردن بر اساس توافقنامه‌ای که با عنوان " وادی عربة " در سال 1994 با رژیم صهیونیستی امضا کرد، حق نظارت بر امور دینی قدس را برای خود محفوظ می‌داند.

پس از آن نیز در مارس ۲۰۱۳ " عبدالله دوم" شاه اردن و " محمود عباس " رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، توافقنامه‌ای را به امضا رساندند که در آن به اردن حق قیمومیت و دفاع از قدس و مقدسات موجود در فلسطین را می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها