برای نخستین بار؛

اعتراف دو نظامی میانمار به کشتار مسلمانان روهینگیا

اعتراف دو نظامی میانمار به کشتار مسلمانان روهینگیا
چهارشنبه 19 شهريور 1399 - 04:43

دو نظامی ارتش میانمار سه‌شنبه به کشتار دسته جمعی مسلمانان روهینگیا و اعدام، دفن گروهی، پاک کردن آثار جرم در روستاهای محل سکونت آنها و تجاوز جنسی اعتراف کردند.

العالم-آسیا

"میون وین تون" یکی از نظامیانی است که در فیلمی شهادت می‌دهد، در آگوست ۲۰۱۷ (مرداد/ شهریور ۹۵) به آنها دستور داده شد به هر کسی که می‌بینند و صدایش را می‌شنوند [از روهینگیا] شلیک کنند.

در فیلم دیگری که جزییات آن را روزنامه "نیویورک تایمز" آمریکا روز سه‌شنبه منتشر کرد، وی اعتراف می‌کند که در قتل عام ۳۰ تن از مسلمانان روهینگیا و نیز دفن دسته جمعی آنان در یک گور جمعی در نزدیکی یک پایگاه نظامی مشارکت داشته است.

ژائو نینگ تون نیز از نیروهای دیگر ارتش میانمار است که در فیلمی ضمن اعتراف به ارتکاب انواع جنایت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا گفت که وی به همراه دوستانش در ارتش میانمار، فرمان مشابهی را از فرمانده دریافت کردند که دستور داده بود: هر کسی [از روهینگیایی‌ها] را ‌دیدید چه کودک و چه بزرگسال بکشید.

نینگ تون اذعان کرد: تقریبا در ۲۰ روستا که [روهینگیایی‌ها] در آن ساکن بودند، جسدها را نیز در گوردسته جمعی دفن کردیم.

این دو نظامی میانمار برای نخستین بار با اعتراف رسمی و علنی، جنایت‌هایی را که علیه مسلمانان روهینگیا مرتکب شده بودند، با دادستان‌های بین‌المللی در میان گذاشتند.

نظامیان میانماری که ماه آگوست از میانمار فرار کرده بودند، روز دوشنبه (۱۷ شهریور) به شهر لاهه هلند منتقل شدند، جایی که دادگاه بین‌المللی کیفری در حال بررسی جنایت‌های گسترده‌ ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا است.

اما سخنگوی دادگاه بین‌المللی کیفری در این باره گفت: این دو مرد میانماری در بازداشت دادگاه لاهه نیستند.

"فادی العبدالله" سخنگوی این نهاد حقوق بشری به خبرگزاری رویترز اعلام کرد: این گزارش درست نیست و این دو مرد توسط دادگاه بین‌المللی کیفری بازداشت نیستند.

پیام اخوان، وکیل ایرانی-کانادایی، فعال حقوق بشری که در پرونده‌ای که علیه میانمار در دادگاه بین‌المللی کیفری باز شده و وکیل بنگلادش است در این باره گفت: این دو نظامی در نقطه صفر مرزی بودند، آنها خواستار حمایت دولت میانمار بودند و به جرایم کشتار دسته جمعی و تجاوز جنسی به غیر نظامیان مسلمان روهینگیا در سال ۲۰۱۷ اعتراف کرده‌اند.

نیویورک تایمز نیز گزارش داد که جنایت‌هایی که این دو نظامی فاش کرده‌اند، شواهدی مبنی بر نقض آشکار و خطرناک حقوق بشر است و آنچه شهادت این دو نفر را متمایز می‌کند، آن است که "این اعتراف توسط مجرمان و نه قربانیان اعلام می‌شود."

در همین ارتباط، "ماتیو اسمیت" مدیر اجرایی گروه حقوقی "فورتیفای رایتس "که یک نهاد مردم نهاد و غیر دولتی است و مسائل حقوق بشری را زیر نظر دارد، اعلام کرد که شهادت و اعتراف این دو مرد میانماری یک لحظه تاریخی برای مردم روهینگیا و در راه مبارزه ملت میانمار است که برای برقراری عدالت می‌جنگند.

اسمیت گفت: این مردان شاید اولین جنایتکاران میانماری و نیز نخستین شاهدان درون ارتش این کشور در صلاحیت دادگاه بین‌الملی کیفری باشند که اعتراف و محاکمه شوند.

ارتش مسلح میانمار و شبه نظامیان بودایی از آگوست ۲۰۱۷ تاکنون دست به کشتارها و قتل‌عام‌های وحشیانه علیه مردم مسلمان روهینگیا در شهر آراکان زده‌اند.

براساس گزارش منابع محلی و بین‌المللی به دنبال این حملات تاکنون هزاران روهینگیایی کشته و براساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود یک میلیون تن دیگر نیز به بنگلادش پناه برده‌اند.

دولت میانمار اقلیت روهینگیا را مهاجران غیر قانونی می‌داند که از بنگلادش به آن کشور رفته‌اند، درحالی که سازمان ملل متحد این گروه را اقلیتی می‌داند که تحت بیشترین آزار و شکنجه در جهان" قرار دارند.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها