پیام‌های حمله ارتش یمن به فرودگاه "أبها" عربستان

پیام‌های حمله ارتش یمن به فرودگاه
پنج‌شنبه 20 شهريور 1399 - 09:30

همانطور که صنعا پیشتر نیز بارها درباره توسل به گزینه‌های استراتژیکِ بسیار دردآور هشدار داده بود، به نظر می‌رسد اینک این تهدیدها، با توجه به حملات پی در پی و موفقیت‌آمیز نیروهای یمنی علیه عربستان سعودی از جمله حمله اخیر به فرودگاه "أبها"، عملی شده است.

العالم- تحلیل روز

طی 3 روز متوالی، فرودگاه بین‌المللی أبها در جنوب غربی عربستان سعودی به میدانی برای حملات یگان پهپادی ارتش یمن- پهپادهای "الصماد" و "قاصف"- تبدیل شده است. این حملات، خصوصا بعد از آنکه عملیات نظامی یمنی‌ها علیه عربستان سعودی اخیرا کاهش چشمگیری یافته بود، بی‌سابقه به نظر می‌رسد. ولی سرتیپ ستاد "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن عملیات نظامی علیه أبها را در نتیجه تشدید حملات ائتلاف متجاوز سعودی علیه مناطق مختلف یمن و تداوم محاصره ملت یمن تلقی کرده، امری که باعث شده است طرف یمنی حملات علیه مواضع و زیرساخت‌های عربستان سعودی را به عنوان گزینه خود قرار دهد.

مقامات صنعا می‌گویند، پاسخ یمن حق مشروع آن است به ویژه اینکه محاصره اقتصادی تحمیلی رژیم سعودی و ائتلاف تحت رهبری آن علیه شهرهای یمنی تشدید شده و این ائتلاف مانع از ورود فرآورده‌های نفتی و کشتی‌های حامل غذا و دارو به بندر "الحدیده" می‌شود. از این‌رو، ضرورت دارد که نیروهای موشکی و یگان پهپادی ارتش یمن پاسخی دردناک به جنایات ائتلاف متجاوز بدهند؛ چرا که پاسخ، حق مشروع ملت یمن است که از افزون بر 6 سال در تیررس جنگنده‌های ائتلاف قرار دارد.

از سوی دیگر، عملیات نظامی در عمق عربستان سعودی، که در چارچوب حق مشروع، انجام می‌شود، حامل پیام‌ها و ابعادی است و به عقیده کارشناسان نظامی، چنین عملیات موفقیت‌آمیزی نمایش هژمونی نظامی ارتش یمن است که به تهدیدی واقعی علیه عربستان سعودی و همپیمانانش تبدیل شده است. صنعا همچنین ثابت کرده است که دست برتر را در پرونده نظامی دارد و عملیات نظامی را گزینه قوی برای رویارویی با تداوم تجاوزات سعودی و ائتلاف تحت رهبری آن و نیز پیچیدگی‌های فزاینده در مقابل تلاش‌های صورت گرفته برای برقراری صلح و آتش‌بس انتخاب کرده است.

این حملات موفقیت‌آمیز یمنی‌ها یک پیام نظامی واضح نیز دارد: تکنولوژی نظامی سعودی و تسلیحات مدرن آن و نیز حمایت لجستیکی آمریکا و غرب از این رژیم، در رویارویی با موشک‌ها و پهپادهای یمنی شکننده و ناکارآمد است.

علی ذهب- العالم

پربیننده ترین خبرها