تغییر حکمرانان عرب و عادی سازی روابط با "اسرائیل"

تغییر حکمرانان عرب و عادی سازی روابط با
جمعه 21 شهريور 1399 - 19:12

خبر:

در حالی که بناست سه شنبه آینده در مراسمی خاص توافق امارات_اسرائیل رونمایی شود بسیاری بر این باورند که بحرین اولین کشوری خواهد بود که به جرگه عادی سازان روابط با اسرائیل خواد پرداخت.

تحلیل:

- ترامپ پنج‌شنبه از احتمال پیوستن یک کشور دیگر عربی به پروژه عادی سازی روابط با اسرائیل سخن گفت اما ترجیح داد نام این کشور را ذکر نکند اینکه ترامپ از نام بردن از این کشور پرهیز کرد نشان می‌دهد او همچنان افق عادی سازی روابط اعراب و مسلمین با اسرائیل را پر چالش می‌بند و لذا هم نگران تحقق آن است و هم اصرار دارد با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مرتکب خطای جدید هزینه سازی در سیاست خارجی آمریکا نشود.
- بسیاری بر این باورند که بحرین کشور سومی است که به این ماجرا می‌پیوندد. از دیدگاه این دسته از تحلیلگران بحرین چون سیاست خارجیش تابعی از سیاست سعودی است و در عین حال از جمعیت محدودی برخوردار است به امارات و اسرائیل خواهد پیوست تا هم راه را بر پیوستن بعدی سعودی به عادی سازی روابط با "اسرائیل" هموار کرده باشد، هم در قبال فرامین آمریکا اعلام اطاعت کرد آینده حضور امیر کنونی بر تخت را تضمین کرده باشد و هم چنانچه با واکنشی مردمی روبرو شد با کمک عربستان همچون گذشته بتواند بر آن فائق آید.
- سعودی همچنان به‌نظر می‌رسد در شمار آخرین کشورهایی باشد که به این پروژه خواهد پیوست. جمعیت قابل توجه این کشور که عموماً مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل هستند در کنار پایگاه نه چندان مناسب بن سلمان در سعودی، باتوجه به اینکه او برای جلوس بر تخت سلطنتی با موانع جدی داخلی مواجه است عمده ترین دلایل این تاخیر است.
- تأملی در رفتار حکام سعودی و بحرین طی سه هفته اخیر در قالب بازگشایی مرزهای هوایی کشورهایشان روی پروازهای اسرائیلی، استقبال گرم از تصمیم امارات در عادی سازی روابط با اسرائیل، نقش‌آفرینی ویژه ضد فلسطینی در اجلاس اخیر اتحادیه عرب و بالاخره وعده دهی مبنی بر فراهم کردن مقدمات سفر اسرائیلی‌ها حداقل در قالب توریست و به‌ویژه در عربستان در قالب بازدید یهودیان از قلعه‌های خیبر و بازسازی منزل لورنس عربستان دم دستی‌‌ترین شواهد این ماجراست.
- در خصوص دیگر کشورهای منطقه به‌نظر می‌رسد تهدید به تغییر حکمرانان به عنوان اهرم فشاری آمریکایی بالای سر حکام کنونی قرار دارد. عمان اگرچه بتازگی دوران گذار سلطنت را طی کرده اما نیازمند ضمانت جهت استمراران است، بیماری امیر کویت و مساله جانشینی او می‌تواند در قالب چالشی بالقوه در صورت تمرد از در خواست آمریکا فعال شود، در دیگر کشورها هم رقبای سلطنت برای چنین روزهایی در آب نمک نگهداری شده اند.

پربیننده ترین خبرها