فشار مکرون به لبنان برای تشکیل کابینه

فشار مکرون به لبنان برای تشکیل کابینه
دوشنبه 24 شهريور 1399 - 01:03

کاخ الیزه گفت رییس جمهوری فرانسه به دولت لبنان فشار می‌آورد که این هفته کابینه را تشکیل داده و کشور را از این بحران خارج کند.

العالم - لبنان

به گزارش یکشنبه‌شب خبرگزاری فرانسه، دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفت که «امانوئل مکرون» رییس جمهوری این کشور به تماس‌های خود با بازیگران سیاسی مختلف در لبنان برای تشکیل کابینه در موعد مقرر ادامه می‌دهد.

یک مقام دولتی نیز به این خبرگزاری گفته است که «مصطفی ادیب» نخست‌وزیر مکلف لبنان روز دوشنبه برنامه خود برای تشکیل کابینه را «میشل عون» رییس جمهوری این کشور ارایه خواهد کرد تا روند تشکیل دولت سریعتر پیش برود.

یک منبع نزدیک به «نبیه بری» رییس پارلمان لبنان گفته است که مکرون روز شنبه با او تماسی تلفنی داشته تا برای رفع مانعی که در تعیین پست وزارت دارایی پیش آمده بود، تلاش کند.

پیشتر منابع گزارش داده بودند که بری در گفت‌وگو با رییس جمهوری فرانسه اعلام کرده است در صورت عدم واگذاری کرسی وزارت دارایی به جنبش امل و حزب‌الله، این دو حزب شیعی در دولت آتی مشارکت نخواهند کرد.

بری گفته بود: در خصوص تشکیل دولت جدید ما شاهد دستورالعمل‌هایی برای وزارتخانه‌ها و خط‌ونشان کشیدن‌هایی از خارج لبنان و نیز عدم آغاز رایزنی‌ها و گفت‌وگوها در این زمینه هستیم. ما به ادیب ابلاغ کردیم که با این وضع، تمایلی برای شرکت در دولت آینده نداریم.

این در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا به تازگی دو وزیرپیشین لبنانی وابسته به حزب‌الله به نام های علی حسن خلیل و یوسف فنیانوس را در فهرست سیاه تروریسم قرار داده است.

رییس جمهوری فرانسه برای دومین بار پس از حادثه انفجار بندر بیروت در ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹، اوایل شهریورماه برای دیدار با مقام‌های لبنانی به این کشور سفر کرد.

وی پیش‌تر در سخنانی، لبنان را از هرگونه جنگ و درگیری برحذر داشت و تأکید کرد که آماده تعامل با نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه و تمام احزاب سیاسی لبنان است.

مکرون پیش از آن نیز در ۱۶ مرداد و دو روز پس حادثه انفجار در بندر بیروت، ضمن بازدید از مناطق آسیب دیده با مردم این کشور اعلام همبستگی و تأکید کرد: برای حمایت از ملت لبنان در اینجا هستم و کمک‌ها مستقیما در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این اظهارات وی به نوعی دخالت در امور داخلی لبنان تلقی شد و شماری از تحلیلگران لبنانی از آن انتقاد کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها