بررسی آخرین تحولات بیروت از دید تحلیلگران؛ مکرون در بیروت به دنبال چیست؟!

بررسی آخرین تحولات بیروت از دید تحلیلگران؛ مکرون در بیروت به دنبال چیست؟!
سه شنبه 11 شهريور 1399 - 18:22

سیر حوادث لبنان با دومین سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به بیروت و پس از ماموریت یافتن مصطفی ادیب دیپلمات لبنانی دور تندی یافته است.

العالم نظرکده

مصطفی ادیب از سوی میشل عون رئیس جمهوری لبنان برای تشکیل دولت جدید با اکثریت آرا نمایندگان به عنوان جایگزین حسان دیاب رئیس جمهوری که پس از انفجار بندر بیروت استعفا داده بود، مامورشد.

برخی تحلیلگران معتقدند فرانسه با اعزام مجدد امانوئل مکرون به بیروت به مناسبت بزرگداشت صدمین سالروز تاسیس کشوربزرگ لبنان در دوره قیمومیت فرانسه بر آن در صدد این است، تا طبقه سیاسی جدیدی متشکل از همه گروههای لبنانی تشکیل دهد که خود بیانگر عدم تحقق اهداف این کشور علیرغم ایجاد نظام طائفی در لبنان بوده است.

این تحلیلگران افزودند اقدام جدید فرانسه که بدون شک همراستای خواست آمریکاست تاکیدی بر فرا رسیدن مرحله جدیدی و تشکیل طبقه سیاسی است که اکنون با رهبری سعد الحریری در راس کار هستند تا به جامعه مدنی این ایده را مطرح کند که فرانسه نماینده مردم لبنان و خواسته های آنهاست .

آنها تاکید کردند سید حسن نصرالله در سخنرانی اش بارها بر نمایندگان لبنان و خواست مردمی و تعیین راهکار اراده مردم تاکید کرده است . فرانسه نیز دیدگاههای زیادی را مطرح می کند تا واکنش های آن را نیزشاهد باشد.

تحلیلگران افزودند: فرانسه پس از ناکامی تلاش های پیشین مانند تحمیل تحریم های تند و .. از فاجعه انفجار بندر بیروت در ایجاد تفاهم های سیاسی در لبنان استفاده کرد و با سرپوش یا توافق امریکا وارد صحنه لبنان شد.

آنها اشاره کردند: پاریس با توجه به مشغولیت امریکا به انتخابات ریاست جمهوری، از این فرصت برای بازنگری در اولویت های خود استفاده کرد.

تحلیلگران خاطرنشان کردند: فرانسه از آنجایی که جز لبنان جایی برای ایفای نقش ندارد دست به این اقدامات می زند و پاریس محل مناسبی برای پرتاب دینامیت خود یافته که مورد نیاز همه گروههای لبنانی بود و تشکل های سیاسی صرف نظر از زیان دیدن برخی از آنان با آن تعامل کردند.

آنها افزودند امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در نتیجه بن بست وضعیت سیاسی لبنان، برای بار دوم به بیروت سفر کرد تا خود را نزد حزب الله،عنصر مهمی معرفی کند به گونه ای که با نظارت فرانسه، مصطفی ادیب به عنوان مامور تشکیل دولت جایگزین دولت مستعفی دیاب شد و حزب الله نیز اعلام نامزد از سوی سعد الحریری برای گذر از وضعیت دشوار اقتصادی لبنان را بلامانع دانست.

برخی ناظران سیاسی معتقدند وضعیت لبنان ثابت کرده که فقط فشارهای خارجی صرف نظر از عوامل پشت پرده آن ، می تواند مسیر را هموار کرده و به سطح مطلوبی از امنیت برساند.

تحلیلگران افزودند:الگوی تشکیل دولت های پیشین ثابت کرده که علیرغم تعادل پارلمان کنونی لبنان و بازی های سیاسی، دیگرمناسب نیست

از اینرو،حوادث انفجار بندر بیروت و تبعات ان و خدشه دار شدن کلی چهره دولت اقتضا می کند تشکل های سیاسی با همه قدرت ناچار به دادن امتیازاتی شوند در راستای خواسته های مردم و متناسب با الگوی مطرح شده فرانسه و تمایل امریکا به بحرانی نشدن وضعیت داخلی لبنان به ویژه هم اکنون و تا لحظه انتخابات ریاست جمهوری امریکا باشد.

آنها افزودند: سرعت انتخاب مصطفی ادیب به عنوان مامور برای تشکیل دولت و فضای مثبت این مرحله همزمان با سخنرانی سید حسن نصرالله و سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و سخنرانی عون و بری؛ همگی مشوق های اساسی برای مثبت شدن فضای سیاسی آینده بودند.

پربیننده ترین خبرها