دیدار البرهان با هیئت آمریکایی در امارات برای بررسی حذف نام سودان از فهرست تروریسم

دیدار البرهان با هیئت آمریکایی در امارات برای بررسی حذف نام سودان از فهرست تروریسم
يکشنبه 30 شهريور 1399 - 20:30

رئیس شورای حاکمیت سودان، امروز در امارات با هیئت آمریکایی درباره حذف نام سودان از لیست تروریسم گفت‌وگو کرد.

العالم- آفریقا

به گزارش العالم به نقل از روسیا الیوم، "عبدالفتاح البرهان" رئیس شورای انتقالی سودان مذاکرات با هیئت آمریکایی را در امارات برای بررسی موضوع حذف نام سودان از فهرست تروریسم آغاز کرده است.

شورای حاکمیتی سودان پیش از ظهر امروز اعلام کرد، البرهان به همراه هیئت وزارتی و شماری کارشناس و متخصص در امور مذاکره، عازم امارات شد.

قرار است رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان در جریان این سفر دو روزه، رایزنی‌های مشترکی با رهبری امارات در تمامی مسائل منطقه‌ای مرتبط با امور سودان صورت دهد.

بر این اساس، هیئت سودانی به ریاست "نصرالدین عبدالباری" وزیر دادگستری مذاکرات مستقیمی با هیئت دولت آمریکا، که در امارات حضور دارد، درباره حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم و نیز حمایت از دوره انتقالی و معافیت بدهی‌های خارطوم به آمریکا انجام دهد.

دولت آمریکا، سودان را از سال 1993 میلادی در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داده و آن هم به این اتهام که دولت "عمر البشیر" رئیس‌جمهوری وقت این کشور از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کرد.

این اقدام از سوی دولت آمریکا، سودان را فاقد صلاحیت برای دریافت وام و کمک‌های مالی از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی می‌داند و برای اینکه نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شود، کنگره آمریکا باید آن را تایید کند.

سفر هیئت سودانی به امارات برای دیدار با هیئت آمریکایی را می‌توان در رویکردی دیگر نیز توصیف کرد؛ چرا که این سفر در بحبوحه پروسه عادی‌سازی برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، از جمله امارات، با رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و از سوی دیگر، "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، در تلاش برای گسترش دادن فهرست کشورهای سازشکار با تل‌آویو است تا آن را به عنوان دستاورد دولت خود معرفی کند.

دو هفته پیش نیز "عمر قمرالدین" وزیر مکلف امور خارجه سودان اعلام کرده بود، دولت آمریکا نسبت به امکان حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریست آمریکا در ازای عادی سازی روابط رسمی با اسرائیل وعده داده است.

پربیننده ترین خبرها