تحریم جدید آمریکا علیه 27 شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی؟

تحریم جدید آمریکا علیه 27 شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی؟
دوشنبه 31 شهريور 1399 - 20:34

خبر:

همزمان با اولین روز از هفته دفاع مقدس و درحالی که 45 روز با برگزاری انتخابات آمریکا باقیست واشنگتن نام 27 شخصیت حقوقی و حقیقی جدید ایرانی را به لیست بلند بالای تحریمهای خود اضافه کرد.


تحلیل:

- اگرچه ترامپ با بهانه و بی بهانه ایران را تحریم کرده و می کند اما تحریم امروز از سویی حکایت از سرخوردگی آمریکا از تاثیرگذاری تحریم های پیشین است و از دیگر سو واکنشی است خشمگینانه نسبت به شکست دیپلماتیک جهانی اش در بازگرداندن تحریم های بین المللی در قالب مکانیسم ماشه. دیروز بزرگترین "پاسخ منفی"را ترامپ از دنیا در مقابل رفتار غیرقانونی اش دریافت کرد و امروز دامنه تحریمهای ایران را گسترده تر کرد.

- ترامپ اگرچه نسبت به عادی سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین و شکستن تابوی نزدیکی دنیای عرب و اسلام به اسرائیل بسیار خود را پرتوفیق نشان می داد اما اقدام امروزش درتحریم 27 فرد و نهاد ایرانی نشان داد او علی رغم "فیگورهای پیروزمندانه اش"، قلباً سیاست خارجی اش را همچنان ناکام ارزیابی می کند و دلیل آن را تنها و تنها ایران می داند.

- ترامپ و وزرای خارجه، دفاع و خزانه داری آمریکا امروز در واقع به سیم آخر زدند و دامنه دلایل تحریم ایران را از هسته ای فراتر برده فعالیت در زمینه موشکهای بالستیک و حتی سلاح های متعارف را هم در چارچوب دلایل تحریمی و شمول آن قرار دادند. این در حالی است که دستان ترامپ در پاییز پیش رو نسبت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران کاملاً خالی است و در عین حال این تحریمهای ترامپ علیه ایران است که بیش از هرچیز تحریم شده است.

- در کنار مقامات و موسسات 27 گانه تحریم شده ایرانی تحریم رییس جمهور ونزوئلا نیز جلب توجه می کند. این بند از تحریم ها در واقع انتقام کوری است که آمریکا از حضور کشتی های ایرانی در حیاط خلوت آمریکا و در بغل گوش این کشور می گیرد.

- در لیست تحریم های امروز سخن از تحریم چند دانشمند هسته ای ایرانی هم هست این در حالی است که پیش از این، ترور دانشمندان هسته ای ایران مانعی در مقابل عزم ایرانیان برای توسعه توان هسته ایشان ایجاد نکرد.

- در ادعاهای امریکایی فاصله ایران با سلاح هسته ای 3 ماه ذکر می شود این درحالی است که ازیک سو ایران مکرر گفته است هیچ عزمی بر تولید چنین سلاح هایی ندارد و از دیگر سو معلوم نیست چرا هیچ گاه این رقم سه ماهه تغییر نمی کند و فاصله اعلامی کوتاه نمی گردد. اگر واقعاً این فاصله وجود داشته باشد آیا این مساله به معنای اعتراف به ناکامی آمریکا در جلوگیری از توسعه دانش هسته ای ایرانیان نیست؟

- ترامپ اخیراً ادعا کرد بعد از پیروزیش در انتخابات، ایران ظرف یک هفته تا یک ماه تسلیم او خواهد شد و تن به مذاکره خواهد داد. اعمال تحریم های امروز نشان می دهد بی اعتقادترین فرد به تهدیدها و البته وعده های ترامپ درخصوص ایران شخص ترامپ است.

پربیننده ترین خبرها