مذاکرات امارات و رژیم صهیونیستی برای تأسیس خط لوله انتقال نفت

مذاکرات امارات و رژیم صهیونیستی برای تأسیس خط لوله انتقال نفت
سه شنبه 1 مهر 1399 - 11:55

به محض امضای توافق سازش بین رژیم صهیونیستی با امارات، روزنامه این رژیم شروع به صحبت درباره اجرای نخستین پروژه های اقتصادی بین دو طرف برای تأسیس خط لوله نفتی کردند.

العالم - امارات

روزنامه اقتصادی "گلوبز"، چاپ رژیم صهیونیستی از اقدام مقامات این رژیم برای آغاز مذاکره با امارات به منظور تأسیس خط لوله نفتی بین خلیج فارس و اروپا از طریق رژیم صهیونیستی و عربستان پرده برداشت.

تحلیلگران در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به سود سرشار این پروژه برای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و تمایل شدید رژیم اشغالگر برای دسترسی به نفت خلیج فارس، تحقق این امر را بعید ندانستند. آنها تأکید می کنند که این امر با توجه به توافق های سازش – که اخیرا به امضا رسدیده اند- امکان پذیر است.

خط لوله نفتی

این روزنامه تصریح کرده است که هدف اصلی از این پروژه، انتقال نفت خام از خلیج فارس به بازار اروپاست و می تواند صرفه جوی یقابل توجهی در وقت و هزینه باشد کما اینکه خطر کمتری هم دارد.

به نوشته این روزنامه، رژیم صهیونیستی از امارات برای تأسیس خط لوله نفتی از طریق عربستان و این رژیم به منظور صدور نفت خام از بنادر فلسطین اشغالی به اروپا و آمریکا با استفاده از زیرساخت های فعلی شرکت خط لوله عسقلان ایلاتEAPC تقاضای کمک کرده است.

این روزنانه می نویسد که این پروژه سود سرشاری برای این رژیم دارد و با توجه به حذف مسیرهای آبی پرخطر و هزینه های گزاف کانال سوئز، برای کشورهای حاشیه خلیج فارس هم ارزانتر و ایمن تر است.

این روزنامه ادعا کرده است که شرکت "EAPC" یک سال پیش علایم اختصاری مربوط به اسم خود را به شرکت " Europe Asia Pipeline Co"، (آسیا به جای اقیانوس اطلس) تغییر داده است. پروژه فعلی این شرکت هم شامل ایجاد خط لوله نفتی عسقلان – ایلات به مسافت 700 کیلومتر به سمت جنوب شرق فلسطین اشغالی ودر نهایت متصل کردن آن به پالایشگاه های نفت عربستان است.

به نوشته این روزنامه، این خط لوله ممکن است به رغم اعتراضات احتمالی حامیان محیط زیست از روی زمین یا زیر دریای سرخ کشیده شود.

تمایلات امارات و مذاکرات جاری

محمد حسن کنعان، عضو سابق کنست رژیم صهیونیستی گفته است که رسانه های عبری با تمام توان، سرگرم پوشش دادن جزئیات مذاکره بین این رژیم و امارات برای تأسیس خط لوله نفتی هستند.

وی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس تصمیم گرفته اند با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کنند و این روابط منافع اقتصادی و کشاورزی و دیگر منافع مورد نظر کشورهای حاشیه خلیج فارس را تأمین می کند.

وی افزود: "اسرائیل به شدت نیازمند نفت است و امیدوار است که آن را از امارات یا هر کدام از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تأمین کند. این موضوع هم اکنون در دست مذاکره است و هیچ بعید نیست که به زودی این طرح به اجرا برسد."

منافع اقتصادی

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ هم مقاله مفصلی با این مضمون منتشر کرده و به تشریح اهمیت توافق سازش برای امارات و علت انتخاب این زمانبندی برای امضای این توافقنامه پرداخته و آثار و پیامدهای اقتصادی آن را هم شرح داده است.

به گزارش این خبرگزاری، امارات با امضای این توافقنامه می تواند روابط تجاری، دیپلماتیک و امنیتی خود را با رژیم صهیونیستی توسعه دهد حال آنکه مدعی بود که با مجبور کردن "اسرائیل" به توقف طرح الحاق بخش هایی از کرانه باختری، به فلسطینی ها کمک کند.

امارات با این تصمیم می تواند وجهه خود را در نظر آمریکا – که به خاطر حمله به یمن مخدوش شده بود – ترمیم کند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی علنا با درخواست امارات برای خرید جنگنده های اف 35 مخالفت کرده است.

پربیننده ترین خبرها