اظهارات آخرالزمانی ترامپ در نشست مجمع؛ آمریکا چهارمین سیلی را از جامعه جهانی خورد

اظهارات آخرالزمانی ترامپ در نشست مجمع؛ آمریکا چهارمین سیلی را از جامعه جهانی خورد
چهارشنبه 2 مهر 1399 - 12:12

همانطور که انتظار می‌رفت سخنرانی روسای جمهور ایران و آمریکا در هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد متضاد یکدیگر بودند؛ سخنرانی "حسن روحانی" به تمام معنا "بله" بزرگ به صلح، امنیت، استقلال، ثبات، قانون‌گرایی، کثرت‌گرایی و رهبری جمعی و "نه" بزرگ به هیمنه، قلدری، استکبار و فردگرایی بود در حالی‌که سخنرانی "دونالد ترامپ به تمام معنا "بله" بزرگ به هیمنه، قلدری و انحصارگرایی و نیز "نه" بزرگ به صلح، امنیت، استقلال، ثبات، قانونگرایی، کثرت‌گرایی و رهبری جمعی بود.

العالم- تحلیل روز

سخنرانی ترامپ در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل از یک نظر دارای امتیاز بود؛ چرا که به اسم رقیب دموکرات خود "جو بایدن" در انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ اشاره‌ای نکرد و الف تا یای سخنرانی‌اش خطاب به هواداران راستگرای نژادپرستی در آمریکا بود.

او به جای این‌که خواستار صلح و مهار مسابقه تسلیحاتی در جهان باشد، با افتخار اعلام کرد که طی سه سال اخیر فقط 205 تریلیون دلار را هزینه ارتش آمریکا کرده که آن را قوی‌ترین ارتش جهان خواند.

او به شکل غیرمستقیم سازمان ملل را تهدید کرد تا از سیا‌ست‌های واشنگتن در مسائل بین‌المللی پیروی کند. ترامپ همچنین به "دستاوردهایش"!! در زمینه مبارزه با کرونا در آمریکا اشاره کرد و مدعی شد که این ویروس آخرین نفس‌های خود را می‌کشد و واکسن آن آماده و این ویروس تحت کنترل است. ترامپ این ادعاها را در حالی مطرح کرد که انتقادهای گسترده‌ای از دولت وی به دلیل عملکرد ضعیفش در مبارزه با این ویروس کشنده مطرح می‌شود به گونه‌ای که آمریکا در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین شمار مبتلایان و قربانیان به دلیل این بیماری قرار داد.

رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی هیچ اشاره‌ای به سه شکست بزرگش در سازمان ملل مقابل ایران نکرد و در عوض، تمام جام زهرش را بر سر چین ریخت و آن را مسئول انتشار ویروس کرونا معرفی کرد و بارها از "ویروس چینی" نام برد. ترامپ از جامعه جهانی خواست چین را به دلیل انتشار این ویروس محاکمه کند و اینچنین اظهارات او در نقض کامل سخنان "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل بوده که در سخنرانی خود از جامعه جهانی خواست تمام تلاش خود را برای جلوگیری از جنگ سرد میان آمریکا و چین به‌کار بگیرد!!.

ترامپ در همین سخنرانی "انتخاباتی‌اش"!! بارها کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه را تهدید کرد و مدعی شد که آزادی بیان و دموکراسی را در این کشورها برقرار خواهد کرد!!، این تهدیدهای او نیز در نقض دعوت گوترش از جامعه جهانی بوده که خواستار تلاش برای آتش‌بس و پایان دادن به جنگ‌ها به منظور مبارزه با ویروس کُشنده کرونا شده است.

در مقابل این سخنرانی انتخاباتی، متکبرانه، تحریک‌آمیز و آخرالزمانیِ ترامپ، رئیس‌جمهوری ایران طی سخنانش در این نشست با بیان این که برای جهان امروز زمان "نه" گفتن به زورگویی و قلدرمآبی است، گفت: دوران سلطه و هژمونی به سرآمده است. ملت‌ها و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر، امن‌تر و قانون مدارتر هستند.

در ردّ قلدری ترامپ و سیاست "تحریم‌های حداکثری" و نیز تهدیدهای توخالی علیه ملت ایران، روحانی تأکید کرد: آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را، زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است.

در ردّ ادعای ترامپ درباره علاقه‌مندی‌اش به برقراری صلح در منطقه خاورمیانه و ایران را مسئول پیامدهای فاجعه‌بار سیاست منطقه‌ای آمریکا خواندن، حسن روحانی گفت: "آنها با فروش صدها میلیارد دلار سلاح به منطقه ما، آن را به انبار باروت بدل کرده‌اند ولی بر خلاف همه قواعد حقوقی و اجماع جهانی، بیهوده می‌کوشند تا ایران را از حداقل نیازهای دفاعی محروم ساخته و محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را به رغم نص صریح قطعنامه 2231 تمدید کنند."

حسن روحانی به کمک‌های جمهوری اسلامی به ملت‌های منطقه جهت سرکوب "ویروس داعش"، که طبق اذعان مسئولان آمریکایی از آزمایشگاه‌های آمریکا خارج شده، اشاره کرد در حالی‌که آمریکا با ترور شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، به ایران از پشت خنجر زد و محاصره‌ای خفه‌کننده علیه ملت ایران تحمیل و حتی این ملت را از ضروری‌ترین کالاهای پزشکی و دارو برای مبارزه با ویروس کرونا محروم کرد. روحانی اظهار داشت: "چنین ملتی شایسته تحریم نیست. جواب صلح، جنگ نیست. پاداش مبارزه با افراط‌گری، ترور نیست. پاسخ رای ملت‌ها در ایران، در عراق و در لبنان، تحمیل آشوب‌های خیابانی و حمایت از روندهای غیر دموکراتیک نیست."

قوی‌ترین سیلی را روحانی به ترامپ زد و در این سخنرانی‌اش گفت: "کجا سابقه دارد دولتی نتیجه ۱۳ سال مذاکره جهانی با حضور دولت سلف خود را بدون هیچ دلیلی زیر پا گذارد، قطعنامه شورای امنیت را با وقاحت نقض کند و حتی دیگران را به دلیل اجرای قطعنامه شورای امنیت تحریم و تنبیه کند و در همان حال مدعی مذاکره و معامله بزرگ باشد؟"

ترامپ به رغم اینکه تلاش می‌کرد در قامت رهبری قدرتمند و با اعتماد به نفس در این سخنرانی ظاهر شود ولی ضعف و ناامیدی و نیز انزوای تلخش طی این سخنرانی کاملا مشهود بود. این سخنرانی او همچنان در مقابل سخنرانی‌های بیشتر رهبران جهان قرار داشت. "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهوری فرانسه در ردّ تلاش‌های ترامپ برای انحصارگرایی، از سازمان ملل متحد خواست نقشی بزرگ برای دستیابی به راه‌حل‌های بحران‌های جهانی ایفا کند. رئیس جمهوری فرانسه نیز، همانند رهبران دیگر کشورها، در سخنان خود به بحران بهداشتی برآمده از شیوع ویروس کرونا پرداخت و تاکید کرد که این رویداد "تمامی شکاف‌های پیش از آن و از جمله سلطه‌جویی قدرت‌ها، نفی چندجانبه‌گرایی و یا تلاش برای بهره‌برداری ابزاری از آن و نیز نقض حقوق بین‌الملل را شدیدتر و گسترده‌تر کرده است." رئیس‌جمهور فرانسه همچنین یادآوری کرد که آمریکا در "موقعیتی" نیست که بتواند "بازگشت خودکار" مجازات‌های سازمان ملل را علیه ایران فعال نماید و بازگرداند. او از کشورها خواست به "چندجانبه‌گرایی لفظی" اکتفا نکنند.

از سوی دیگر، "امانوئل مکرون" صدراعظم آلمان در سخنرانی سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی تأکید ورزید و گفت که این همکاری‌ها در بسیاری از موارد تحت‌الشعاع "مصالح و منافع یکایک اعضا" قرار می‌گیرد.

مرکل بدون اینکه نامی از ترامپ ببرد، خطاب به او گفت: "اما کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند به تنهایی امورات‌شان را مدیریت کنند، در اشتباه هستند. رفاه‌مان چیزی است که می‌توانیم در آن سهیم شویم، و مشکلات ما نیز چنین است. ما یک جهان هستیم. "

"شی جین‌پینگ" رئیس‌جمهوری چین نیز در سخنرانی‌ ویدیویی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل اتهامات مربوط به سهل‌انگاری و پنهان‌کاری این کشور در بحران کرونا را رد کرد و گفت: "باید از هر تلاشی برای سیاسی‌کردن و زدن انگ در این ماجرا خودداری کرد.» او با درخواست از کشورهای جهان برای همبستگی و همکاری تنگاتنگ‌تردر مقابله با کرونا، کرونا را یادآور این مسئله دانست که "ما همه در یک دهکده به هم پیوسته جهانی و با منافع و علائق مشترک زندگی می‌کنیم."

شی بدون آن که نامی از آمریکا و دونالد ترامپ ببرد همکاری همگانی را شرط کارکرد روان و بدون مانع سیستم تجاری و تولیدی جهان دانست و خواهان مقابله با یک جانبه‌گرایی و سیاست‌های انزواجویانه و حمایت‌گرایانه در عرصه‌های اقتصادی شد. زمامدار چین سپس با تاکید بر لزوم "باقی‌ماندن سازمان ملل در محور تعاملات بین‌المللی" از "دیدگاه‌های صلح‌خواهانه چین و عدم تمایل آن به سلطه‌گری سخن گفت و چین را کشوری معرفی کرد که "نه به دنبال جنگ سرد است و نه به دنبال یک واقعی."

با توجه به موارد فوق‌الذکر و اظهارات رهبران کشورها در سخنرانی‌های‌شان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل می‌توان گفت که آمریکا طی کمتر از یک ماه چهارمین سیلی را دریافت کرد و در نبردش با جهان و به‌ویژه ایران شکست خورد.

منیب السائح

پربیننده ترین خبرها