عامل بی ثباتی سیاسی و اقتصادی عراق: پافشاری آمریکایی ها به ماندن در عراق

عامل بی ثباتی سیاسی و اقتصادی عراق: پافشاری آمریکایی ها به ماندن در عراق
جمعه 4 مهر 1399 - 21:34

نیروهای آمریکایی قصد عقب نشینی از عراق را ندارند و این مساله را در گفت وگوهای استراتژیک با بغداد مطرح کرده اند.

العالم – درگوشی

این در حالی است که اقشار مختلف مردم و احزاب عراق خواستار اجرای مصوبه پارلمان این کشور درباره خروج نیروهای بیگانه هستند.

همین اختلاف دیدگاه باعث ایجاد بی ثباتی سیاسی و اقتصادی در عراق و افزایش عملیاتهای تروریستی شده که مهمترین علت آن تلاش آمریکا برای احیای گروه تروریستی وهابی داعش در این کشور است.

واشنگتن می کوشد از این بی ثباتی سیاسی و اقتصادی به عنوان اهرم فشاری برای تحمیل توافقنامه هایش بر دولت بغداد و ضربه زدن به محور مقاومت به ویژه تهران بهره برداری کند.

به همین دلیل آمریکا، بغداد را تهدید کرد که در صورت استمرار مقاومت مردم عراق، سفارتش در بغداد را خواهد بست و نهادهای دولت عراق مانند بانک مرکزی را تحریم خواهد کرد.

شکی نیست که هدف آمریکا از این اقدام، ضربه زدن به محور مقاومت از طریق انتقال عراق به عنوان بخشی از این محور به ائتلاف صهیونیستی آمریکایی عربی است تا شکستهایش در برابر محور مقاومت را جبران کند.

این موضوع باعث نگرانی برخی از طرفهای عراقی شده به ویژه پس از آنکه ابوظبی و منامه، در زمینه عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی بدعتی پلید را بنا کردند و آمریکا نیز قصد دارد با استفاده از این فرصت سایر کشورهای عربی و اسلامی را به این روند ملحق کند.

بهترین مثال سودان است که آمریکا نامش را از فهرست تروریسم حذف کرد و مقرر کرد که وامی به مبلغ 12 میلیارد دلار به آن بپردازد تا به جرگه عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی بپیوندد.

همزمان، آمریکا می کوشد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را از به اصطلاح سلطه جویی ایران بترساند تا با فروش سلاح، آنان را مانند گاو شیرده بیش از پیش بدوشد در حالیکه ایران هرگز به هیچ کشوری حمله نکرده است.

آمریکا می خواهد به عراق پیشنهاد دهد که در صورت عادی کردن روابط بغداد با رژیم صهیونیستی حاضر است از این کشور عقب نشینی کند، اما نمی داند که موضوع خروج نیروهای بیگانه، تصمیم مردم، مجلس و احزاب این کشور است و مردم عراق، فلسطین و آزادی قدس را از مهمترین اولویتهای خود و امت می دانند و اصلا به همین دلیل، توافق اخیر بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

حضور نیروهای آمریکایی در عراق نوعی خودکشی سیاسی برای آمریکاست به این دلیل که با واکنش گروههای مقاومت عراق مواجه خواهد شد، لذا آمریکا نباید فراموش کند که همین مقاومت بود که در سال 2008، نیروهای آمریکایی را مجبور به خروج از عراق کرد.

از سوی دیگر، آمریکا نباید فراموش کند که محور اقتصادی بغداد – دمشق – بیروت، قابل احیا است و می تواند به قوی ترین محور برای خارج کردن منطقه از زیر یوغ تحریمهای آمریکا تبدیل شود.

پربیننده ترین خبرها