بعد از کناره‌گیری ادیب، لبنان به کدام سمت می‌رود؟

بعد از کناره‌گیری ادیب، لبنان به کدام سمت می‌رود؟
يکشنبه 6 مهر 1399 - 16:54

یک ماه بعد از مکلف شدن "مصطفی ادیب" برای تشکیل دولت جدید در لبنان، او انصرافش از این ماموریت را بعد از شکست تلاش‌های سیاسی برای خروج از بحران سیاسی، که از زمان انفجار بندر بیروت بر کشور حاکم شده است، اعلام کرد.

العالم- نظرکده

در این چارچوب، وزیر سابق لبنان ابراز عقیده کرده که درگیری‌ها در شمال لبنان میان ارتش لبنان و گروه‌های تروریستی در تایید اظهارات چند روز پیش "میشل عون" رئیس‌جمهوری است که گفته ، در صورت وخیم شدن اوضاع سیاسی، لبنان به سمت "جهنم" پیش می‌رود.

این وزیر سابق تأکید کرد: "انصراف مصطفی ادیب از نخست‌وزیری در چارچوب تحولات زنجیروار کشور است، در حالی‌که گروهی به طرح ابتکاری برای نجات کشور ارائه می‌دهد گروه دیگری در صدد اعمال تحریم‌هاست ، و آن سوی دیگر نیز گروهی انتقادات تندی را علیه دیگر گروه‌های مطرح می‌کند.

وی با بیان اینکه آنچه اتفاق افتاده نشان از عدم تفاهم میان آمریکا و فرانسه درباره طرح فرانسوی است، خاطرنشان کرد یک گروه لبنانی وابسته به آمریکا به دنبال آن است که بعد از انصراف ادیب از تشکیل دولت، کشور را به سمت هرج و مرج سوق دهد.

این وزیر سابق لبنانی درباره اظهارات مقام‌های فرانسوی بعد از انصراف ادیب، گفت: "معتقدم که برای فرانسه بازگشت به لبنان در این برهه منفعت‌هایی وجود دارد و این کشور هرگز عرصه در لبنان را برای طرف‌های دیگر خالی نمی‌کند. بدیهی است که برخی کشورها با فرانسه بر سر نفوذ در منطقه از جمله در لبنان رقابت می‌کنند تا ضمن ابراز وجود، فرانسه را از این معادله حذف کنند.

این وزیر سابق تأکید کرد، اطلاعات حاکی از آن است که آنچه طی ماه‌های آینده در انتظار لبنان است چیزی شبیه به کودتای جدی و خطرناکی است که برخی شبه‌نظامیان آن را به "جهنم" شبیه دانسته‌اند.

از سوی دیگر، کارشناسان بین‌المللی اتفاق نظر دارند که در مقدمه طرح فرانسه درباره لبنان بر ضرورت تشکیل دولت وحدت ملی تصریح شده است؛ که افراد ذی‌نفوذ در تشکیل دولت این موضوع را نادیده گرفته‌اند.

آنها تأکید می‌کنند که "گروه مقاومت با موضوع تشکیل دولت با همان سازو کاری تعامل می‌کنند که با دولت‌های سابق تعامل می‌کردند و توپ را در زمین اکثریت سنی می‌اندازند و از آنها می‌خواهند گزینه نخست‌وزیری را معرفی کنند، در حالی‌که شخصیت‌های ذی‌نفوذ گمان می‌کنند مکلف کردن برای تشکیل دولت بدون رایزنی با دیگر احزاب سیاسی ممکن است.

کارشناسان بین‌المللی درباره تشکیل دولت لبنان می‌گویند: "برخی طرف‌های سیاسی تلاش کردند توپ را در زمین رئیس‌جمهور بیندازند و انتظار داشتند که رئیس‌جمهور با هرگونه چینش دولتی موافقت خواهد کرد و سپس توپ را در مجلس نمایندگان می‌اندازد؛ ولی آنها با موضع قاطعانه و سختگیرانه میشل عون مواجه شدند."

این کارشناسان افزودند: "ملت لبنان تصور می‌کنند که طرح فرانسه، لبنان را وارد دوران شکوفایی و رفاه خواهد کرد ولی این طرح بر ضرورت انجام اصلاحات ساختاری در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی لبنان تأکید کرده است و اینکه نجات از طریق صندوق بین‌المللی پول، با برآورده شدن این شرط پاریس ممکن خواهد بود."

پربیننده ترین خبرها