ترامپ و کابوس تیک تاک/ این بار یک قاضی فدرال ترامپ را به چالش کشید

ترامپ و کابوس تیک تاک/ این بار یک قاضی فدرال ترامپ را به چالش کشید
دوشنبه 7 مهر 1399 - 11:18

تلاش‌های دونالد ترامپ برای ممنوعیت استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک در آمریکا همچنان بی‌نتیجه مانده است.

العالم - درگوشی

درحالی‌که توجه بسیاری از رسانه‌های آمریکا و حتی خودِ دونالد ترامپ به گزارش جدید نیویورک تایمز درباره فرار بزرگ مالیاتی رئیس‌جمهور ایالات متحده معطوف بود، یک قاضی فدرال فرمان ترامپ را مبنی بر ممنوعیت نصب اپلیکیشن تیک تاک بر روی گوشی‌های تلفن همراه لغو کرد.

دونالد ترامپ که می‌کوشد در چند هفته منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دستاوردی از 4 سال منازعه بی‌حاصل با چین را به شهروندان ایالات متحده نشان دهد، هنوز نتوانسته است استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک را حتی با بهانه دسترسی دولت چین به اطلاعات مردم آمریکا ممنوع کند. دولت چین و مدیران شرکت بایت دنس (شرکت مالک تیک تاک) ادعای ترامپ را رد می‌کنند. جالب اینجاست که ترامپ حتی با طرح خرید بخشی از سهام تیک تاک به وسیله چندین شرکت آمریکایی مخالفت کرده تا تکلیف منازعه با مدیران تیک تاک را به روزها و شاید ساعات پایانی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری بکشاند.

ترامپ برای نمایش اقتدار خود در برابر چین از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است: از مطرح کردن ادعا‌های عجیب درباره دست داشتن دولت چین در تولید و انتشار ویروس کرونا گرفته تا دخالت مقامات ارشد پکن در فعالیت شرکت‌هایی نظیر هواوی، بایت دنس و کنترل نرم‌افزارهایی مانند تیک تاک و «وی چت». اما چین‌ستیزی وی همانند بسیاری از اقداماتش -- همچون ممنوعیت ورود شهروندان برخی از کشورهای مسلمان به آمریکا -- تا اندازه‌ای با قوانین ایالات متحده مغایرت دارد که به نظر می‌رسد سرنوشت تیک تاک در آمریکا را نیز کشمکش‌های قضات طرفدار و مخالف ترامپ تعیین کند.

در این میان یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند ترامپ را در کشمکش با چین با دردسر مواجه کند، استقبال شهروندان آمریکایی از تیک تاک است. این شبکه اجتماعی در آمریکا هر ماه حدود 100 میلیون کاربر فعال دارد و اگر دسترسی آنها بدون ارائه دلیلی محکمه‌پسند به تیک تاک دشوار و یا غیرممکن شود، ممکن است ترامپ بهایش را سوم نوامبر (سیزده آبان) و در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بپردازد. این موضوع حتی ممکن است برای جو بایدن هم دردسرساز شود. نامزد دموکرات‌ها نیز تیک تاک را «مایه نگرانی» می‌داند اما بر خلاف ترامپ، خود را به گونه‌ای جدی و صریح با تنش‌های مرتبط با چین درگیر نکرده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمتر از 36 روز دیگر برگزار می‌شود و ترامپ می‌کوشد در چندین جبهه خود را رئیس‌جمهوری موفق و مقتدر نشان دهد: رئیس‌جمهوری که اراده‌اش را در منازعه با چین، ایران، منتقدان نحوه برخورد با شیوع ویروس کرونا، طرفداران اقدام برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، هواداران اعطای حقوق بیشتر به رنگین‌پوستان و... به کرسی می‌نشاند. اما تحلیلگران این پرسش را مطرح می‌کنند که اگر 4 سال برای دستیابی به این اهداف کافی نبود، آیا ترامپ می‌تواند دست‌کم بخشی از آنها را در 36 روز آینده و در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی محقق کند؟ این پرسشی است که برای پاسخ به آن باید چند هفته صبر کرد.

پربیننده ترین خبرها