مکرون به ترامپ می نگرد و بر سر لبنانی ها فریاد می کشد

مکرون به ترامپ می نگرد و بر سر لبنانی ها فریاد می کشد
سه شنبه 8 مهر 1399 - 19:39

کارشناسان و سیاسیون با انتقاد از اظهارات اخیر مکرون درباره علل ناکامی در تشکیل دولت لبنان، تاکید کردند که این اظهارات بیانگر چرخش رییس جمهور فرانسه به سمت آمریکایی هاست.

العالم ـ نظرکده

فعالان رسانه ای می گویند که اظهارات اخیر مکرون که در آنها حزب الله و جنبش امل را عامل شکست تشکیل دولت معرفی کرد، بیانگر دوری فرانسه از مواضع سابق خود و همسو شدن با مواضع آمریکاست.

پژوهشگران سیاسی اظهار داشتند که هدف اصلی مکرون بازگشت به مدیترانه است. امریکا نیز برای اجازه دادن به فرانسه برای بازگشت به مدیترانه، یک نقشه راه تعیین کرده است که اگر این نقشه را عملی نکند به فرانسه اجازه بازگشت داده نمی شود.

فعالان رسانه ای لبنان تاکید کردند که امریکا به فرانسه اجازه بازگشت به دریای مدیترانه نمی دهد مگر آنکه حزب الله را از دولت لبنان خارج کند.

کارشناسان امور فرانسه نیز خاطرنشان کردند که ابتکار مکرون مبتنی بر اتخاذ رویکرد باز به روی تمام گروه ها و طرفهای لبنانی بود و زمانی که حذف گروههای اصلی را آغاز کرد همگی اینگونه برداشت کردند که او به زیر چتر آمریکا بازگشته است.

کارشناسان بر این باورند که از زمانی که ترامپ به قدرت رسید، جنگی را علیه اروپا برای خارج کردن آن از خاورمیانه و ایران و عراق و سوریه اغاز کرد و اینک امریکا می خواهد فرانسه را از لبنان خارج کند. فرانسه اما می کوشد تا اخرین جای پای خود در خاورمیانه را حفظ کند.

این کارشناسان می گویند امریکا نمی خواهد فرانسه خواه از لحاظ سیاسی و یا اقتصادی در لبنان و یا در خاورمیانه نقشی داشته باشد و یا سود و منفعتی ببرد.

پژوهشگران سیاسی تاکید کردند که آمریکا می خواهد لبنان همچنان در آشوب و تنش باقی بماند امریکایی ها اساساً در ایجاد اغتشاشات و تنش ها خبره هستند. امریکا در پی آن است که لبنان را بسیار فراتر از تشکیل دولت، به مسائلی مانند عادی سازی با صهیونیستها و بومی سازی و غیره بکشاند.

پربیننده ترین خبرها