در سالروز قتل خاشقچی؛ تجمع معترضان مقابل کنسولگری عربستان در استانبول

در سالروز قتل خاشقچی؛ تجمع معترضان مقابل کنسولگری عربستان در استانبول
جمعه 11 مهر 1399 - 16:56

همزمان با دومین سالروز قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، معترضان مقابل کنسولگری این کشور تجمع کردند.

العالم- ترکیه

شماری از فعالان، مسئولان و سیاستمداران چند کشور امروز جمعه مقابل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول تجمع کرده و محاکمه قاتلان جمال خاشقچی را خواستار شدند.

این تجمع اعتراض‌آمیز به همت مرکز روزنامه‌نگاران عرب در ترکیه و با حضور شماری از شخصیت‌های عربی و ترکیه‌ای برگزار شد.

در همین ارتباط «یاسین اقطای» مشاور «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که در این تجمع اعتراضی و در مراسم افتتاح قبر نمادین خاشقچی مقابل کنسولگری عربستان شرکت کرده بود، گفت که به اینجا آمده‌اند تا موضوع خاشقچی را به جهانیان یادآوری کنند.

وی در مصاحبه با وبگاه «عربی ۲۱» گفت که قاتلان خاشقچی به طور عمدی دست به این جنایت زده‌اند و تعداد آنها زیاده بود و بدون هیچ حقی او را به قتل رساندند.

او افزود که دستگاه قضایی ترکیه این قضیه را همچنان دنبال می‌کند اما متأسفانه دستگاه قضایی عربستان سعودی بر این جنایت سرپوش گذاشته و به دنبال احقاق عدالت نیست.

اقطای همچنین گفت که اگر ولی‌عهد سعودی از اقدامات تیم ترور مطلع نبود پس چرا تیم نظافتچی را پس از این جنایت به کنسولگری اعزام کرد.

همچنین «ایمن نور» معارض مصری در جریان مراسم افتتاح قبر نمادین جمال خاشقچی گفت که دوستان خاشقچی و حامیان دموکراسی در منطقه برای مجازات این جنایتکاران تلاش خواهند کرد.

او افزود که ما هر ساله به این مکان خواهیم آمد تا عدالت درباره خاشقچی که در معرض وحشیانه‌ترین نوع قتل قرار گرفت، محقق شود.

دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید که گفته می‌شود قتل وی با دستور مستقیم «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی صورت گرفته است.

هفتم سپتامبر گذشته دادگاه کیفری عربستان سعودی حکم اعدام عاملان قتل خاشقچی را لغو و تنها به صدور حکم حبس برای هشت نفر از این متهمان به مدت ۲۰، ۱۰ و ۷ سال اکتفا کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها