لبنان و مذاکرات ترسیم مرزها با رژیم اشغالگر

لبنان و مذاکرات ترسیم مرزها با رژیم اشغالگر
شنبه 12 مهر 1399 - 18:03

پس از آنکه نبیه بری رییس پارلمان لبنان از دستیابی به توافق چارچوب برای آغاز مذاکرات غیرمستقیم میان لبنان و رژیم اشغالگر خبر داد، مساله ترسیم مرزها بار دیگر خبرساز شد.

العالم ـ لبنان

سیاسیون لبنانی تاکید می کنند که هدف اصلی رژیم اشغالگر از زمان ترک مذاکرات ترسیم مرزها با لبنان در سال 2013، به تعویق انداختن مذاکرات است تا لبنان را از صادرات گاز منع کند.

آنها اظهار داشتند که تمایل رژیم صهیونیستی به شروع مذاکرات در حال حاضر برای آن است که می خواهد نقشه "کشور ادعایی" خودش را ترسیم کند و امروز فرصت لازم را یافت تا با فشارهای آمریکا علیه لبنان بتواند آنچه را که سالها پیش از به دست آوردنش عاجز مانده است، کسب کند.

سیاسیون لبنانی با تاکید بر پایبندی لبنان به قطعنامه 1924 سازمان ملل که مرزهای جنوبی لبنان با کشور فلسطین را ترسیم می کند، اظهار داشتند: لبنان دارای گروه های قومی بسیار قدرتمند با مرزهای زمینی و دریایی است و این علاوه بر اینکه طبق قانون حق با لبنان است.

آنها خاطرنشان کردند که مذاکرات به گونه ای خواهد بود که لبنانی ها در یک طرف سالن و اسراییلی ها در طرف دیگر خواهند نشست. هیات سازمان ملل نیز حضور خواهد داشت و مذاکرات با هیات سازمان ملل خواهد که نقطه نظرات دو طرف را منتقل میکند.

یک وزیر سابق لبنانی بر پایبندی لبنان به حقوق دریایی اش بویژه منطقه اقتصادی تاکید کرد.

وی به ابتکار دولت امریکا درباره بحران ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم اشغالگر اشاره کرد و گفت: فرستاده امریکا در سال 2012 برای کمک به لبنان برای ترسیم مرزهای اقتصادی به لبنان آمد و معادله تقسیم این منطقه را مطرح کرد که طبقه این معادله، منطقه ای که 860 کیلومتر دارد، لبنان 540 کیلومتر در اختیار خواهد داشت و مابقی در اختیار "اسراییل" باشد.

این وزیر لبنانی افزود: لبنان با این تقسیم مخالفت کرد و به قانون دریاها و پیمان های بین المللی برای اخذ حقوق خود در مساحت 860 کیلومتری استناد کرد اما صهیونیستها این مساله را به رسمیت نمی شناسند و از امضای قانون دریاها نیز امتناع می کنند.

وی اظهار داشت که رژیم اشغالگر گمان می کند که با وقت کشی و به تاخیر انداختن مذاکرات، لبنان از موضع خود عقب نشینی خواهد کرد؛ اما در طول این سالها با موضع قدرتمند لبنانی ها روبرو شد؛ بویژه که نبیه بری رییس پارلمان لبنان و حزب الله تاکید کردند که از حقوق لبنان کوتاه نخواهد آمد زیرا کسی که می تواند از یک کیلومتر از خاک کشورش صرف نظر کند از ده یا صد کیلومتر نیز کوتاه خواهد آمد.

پربیننده ترین خبرها