آیا عادی سازی روابط با صهیونیست ها حکام منطقه را فریب می دهد؟

آیا عادی سازی روابط با صهیونیست ها حکام منطقه را فریب می دهد؟
يکشنبه 13 مهر 1399 - 20:38

آمریکا این روزها برای عادی سازی رابطه، ملت های منطقه را با رهایی از از فشارها و تحریم هایی که وضع کرده ، فریب می دهد اما  سوال این است آیا تجارب پیشین ملت مصر و اردن پیش از رسیدن به امارات و بحرین و هم اکنون سودان، تاکیدی بر این نکته است که آیا تحریم ها لغو شده یا خلاف آن است؟

العالمنظرکده

برخی تحلیلگران و ناظران معتقدند تبلیغات دولت امریکا در راستای اجرای طرح های امریکا برای منطقه جهت استعمار دوباره ملت ها و غارت ثروت ها و تسلط بر تصمیمات سیاسی آن ها است.

این تحلیلگران افزودند: تجارب پیشین چه توافق "وادی عربه" یا "کمپ دیوید" ثابت کرده صلح نظام ها و توافقات ، موجب نشده تا ملت های عرب ، نظام های سیاسی خود را همانگونه که می خواهند، انتخاب کنند و از تحریم های امریکا نیز خلاص نشده اند. عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر، کودتای خطرناکی علیه مساله فلسطین و معیارهایی بوده که عرب ها در خصوص ایجاد دولت فلسطین در مرزهای 67 با مرکزیت قدس وضع کرده بودند.

آنها تصریح کردند: هدف از نوع برخورد آمریکا و اسرائیل با نظام های عربی ، لغو همه توافقات و استانداردهایی است که عربها طی دهه های گذشته برای یافتن راهکاری عادلانه برای مساله فلسطین وضع کرده اند.

این تحلیلگران افزودند: کودتای آشکاری در مساله عادی سازی است که بهایش را فلسطینیان و محور مقاومت و در راس آن سوریه، می پردازند.

این در حالی است که برخی مسئولان،مرحله کنونی را بخشی از درگیری توصیف کردند که باید به تبلیغات رسانه های آمریکا و اسرائیل توجه کرد. دراین مرحله سخن از عادی سازی نه از موضع قدرت بلکه از موضع ضعف است. به گونه ای که امریکا گمان می کند با انقلاب های بهارعربی ، انقلاب عربی بزرگی می اورد که منطقه را از نو می سازد و به روشی سودمند عادی سازی را پیش می برد تا به نفع فرایند عادی سازی با رژیم اشغالگرباشد.

تحلیلگران افزودند: برخی نظام های رسمی عربی از مدتها پیش مشغول آن بودند که در سودان نیز پس از اعلام ناگهانی عادی سازی توسط شورای انتقالی اتفاق افتاد.

در مقابل نیز برخی سیاستمداران تاکید کردند سودان در معرض باج خواهی امریکا و وعده های دروغین مانند حذف از فهرست کشورهای تروریسم و دست یافتن بر کمک های واشنگتن قرار گرفته، اما تاکنون به چیزی دست نیافته است.

انان افزودند: امریکا و رژیم صهیونیستی در سودان مداخله می کنند و به دنبال تکه تکه کردن آن هستند و گروه های مسلح را تشویق به دور زدن دارفور و جنوب سودان می کنند به گونه ای که کار به جایی رسیده که جوبا خواهر خوانده تل اویو معرفی شده است.

آنان افزودند هم اکنون از سودان خواسته اند نخست بر آبهای نیل تسلط یابد و دوم امنیت ملی کشورهای عربی را هدف قرار دهد و سوم اینکه از سودان به عنوان مسیری برای نفوذ به افریقا و ورود به عمق آن استفاده شود که محل درگیری امریکا و صهیونست ها با چین و روسیه است.

پربیننده ترین خبرها