فتوای سودان علیه سازش به رغم فشارهای امریکا

فتوای سودان علیه سازش به رغم فشارهای امریکا
پنج‌شنبه 10 مهر 1399 - 15:13

در خبرها آمده است که مجمع فقه اسلامی سودان در فتوایی، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در همه زمینه ها غیر مجاز دانسته است.

العالم - در گوشی

مجمع فقه اسلامی سودان، یک نهاد دولتی متشکل از شماری از علمای مسلمان از همه مذاهب اسلامی است که زیر نظر دکتر عبد الله حمدوک، نخست وزیر سودان فعالیت می کند. این مجمع دیروز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای در شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد: "اعضای مجمع فقه اسلامی با صدور فتوایی، عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را در همه زمینه ها غیر مجاز می داند".

به این ترتیب مجمع فقه اسلامی هم به فهرست مخالفان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیوست. این مجمع فتوای خود را در حالی صادر کرده است که دولت آمریکا به فشارهای خود علیه خرطوم برای امضای توافق عادی سازی با رژیم صهیونیستی در ازای حذف اسم سودان از فهرست آمریکایی حامیان تروریسم، همچنان ادامه می دهد. این فتوا بلافاصله پس از تلاش عبد الفتاح برهان، رئیس شورای انتقالی این کشور برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی صادر شد. وی از فوریه گذشته پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، تحت فشار آمریکا، در مسیر سازش با این رژیم قرار گرفته است. این در حالی است که دولت مدنی این کشور به ریاست عبد الله حمدوک، نظری درباره این اقدام نداده است. "ائتلاف آزادی و تغییر" حاکم هم با این حرکت مخالفت کرده است.

علاوه بر البرهان، معاون وی، محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی هم طی اظهاراتی مدعی شده است که برخی از علما اجازه عادی سازی روابط با "اسرائیل" را صادر کرده اند. اما واکنش مجمع فقه اسلامی همه امیدها و آرزو های آنها را – که با فریب امارات یا زهر چشم گرفتن های کاخ سفید – در صدد سازش برآمده بودند، به باد داد.

ابو القاسم امام، رئیس جنبش آزادی بخش سودان- انقلاب دوم هم گفت که رد پیشنهاد آمریکا برای عادی سازی روابط به معنای ادامه انزوای بین المللی، سیاسی و اقتصادی کشور است. وی از شورای امنیت و دفاع سودان خواست برای بررسی پیشنهاد آمریکا جلسه اضطراری برگزار کند.

از زمان دیدار عبد الفتاح برهان و نتانیاهو در فوریه گذشته در شهر انتبه اوگاندا، احزاب سودانی وهمچنین افکار عمومی این کشور دچار چنددستگی شدند. در این بین ائتلاف آزادی و تغییر بیشترین نوسان را داشته است؛ زیرا 5 حزب اصلی این ائتلاف شامل "الامة القومی"، "کمونیست"، "حزب بعث سوسیالیسم عربی"، "ناصری" و "حزب بعث سودان" از طرح را از اساس رد کردند. این احزاب پیش از این هم مداخله نظامیان در انتقال قدرت و چنبره آنها بر تصمیم گیری درباره یکی از مهمترین مسائل سیاست خارجی کشور را که از مهمترین وظایف و اختیارات دولت مدنی است محکوم کرده بودند. برخی از این احزاب، طرح سازش با رژیم صهیونیستی را تلاشی در تقویت نظامیان در مقابل حکومت مدنی دانستند.

همزمان سه حزب سودانی شامل حزب الامه به رهبری مبارک فاضل، جنبش آزادی بخش سودان – انقلاب دوم و جبهه الشرق در کنفرانس خبری حمایت خود را از طرح عادی سازی روابط اعلام کرده و خواستار پذیرش پیشنهاد آمریکا شدند. آمریکا پیشنهاد کرده بود که در ازای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اسم سودان را از فهرست حامیان تروریسم حذف کرده و از تلاش های این کشور برای بخشودگی بدهی هایش در "باشگاه پاریس" حمایت می کند و به این کشور در زمینه های مالی، سرمایه گذاری و انسانی کمک خواهد کرد.

فتوای محمع فقه اسلامی درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، کار امروز نیست. این فتوا نتیجه مخالفت گسترده مردم با سازش با این رژیم است که فقط به سودان منحصر نمی شود بلکه قدرت خود را در سراسر جهان عرب و اسلامی به نمایش گذاشته است.

مخالفت مردمی و سیاسی در سودان با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به طور کلی و اجمالی در روند فزاینده مخالفت های گسترده و قاطعانه با این حرکت نمود یافته است که تازه ترین آنها، مخالفت 5 حزب اصلی در ائتلاف آزادی و تغییر سودان با این سازش است. مضاف بر اینکه حمدوک، نخست وزیر این کشور هم پیشتر اعلام کرده بود که عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر مستلزم بررسی عمیق است.

محمد مختار الطیب، رهبر حزب کمونیست سودان هم گفته است که یکی از خصلت های ملت سودان، ایستادگی در برابر ظلم و ستم به ملت های دیگر و اعلام همبستگی با آنهاست. وی گفت که تلاش های اخیر برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ثابت کرد که در کشور اراده سیاسی وجود ندارد و سیاست هایی به کشور دیکته می شود. وی اعتقاد برخی طرف ها به این موضوع که حل مشکلات سودان در گرو سازش با "اسرائیل" است یا اینکه راه حل بحران سودان از خارج می آید را رد کرد و گفت که تنها راه نجات کشور از بحران، در داخل و در دست مردم است. صادق المهدی، رهبر حزب قومی الامت هم تأکید کرد که رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است و باید با آن جنگید نه اینکه سازش کرد.

  • سيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها