شرط هریس برای مناظره با پنس؛ مانع شیشه ای بین‌مان باشد!

شرط هریس برای مناظره با پنس؛ مانع شیشه ای بین‌مان باشد!
پنج‌شنبه 17 مهر 1399 - 13:17

گفته می‌شود ستاد انتخاباتی "جو بایدن" نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اندکی قبل از مناظره دوم در عصر چهارشنبه از کمیته نظارت بر مناظرات خواسته بود که موانع شیشه‌ای را به عنوان اقدامی ایمنی برای این دور از مناظره ایجاد کنند.

العالم- درگوشی

درخواست هوشمندانه‌ای، که ستاد انتخاباتی جو بایدن مطرح کرد، در واقع به مثابه محکومیت صریح تیم دونالد ترامپ و معاونش "مایک پنس" است که مخالفان داخلی، آن را عامل اصلی شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده می‌دانند و معتقدند که دولت ترامپ به دلیل مدیریت ضعیف بحران کرونا و عدم جدیت در اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای مواجهه با این ویروس کشنده، عامل قتل هزاران آمریکایی شده است.

یک هفته پس از مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن، مایک پنس و کامالا هریس، با یکدیگر مناظره کردند. مناظره نامزدهای معاونت ریاست‌جمهوری معمولا رویدادی چندان مهم در فعالیت‌های انتخاباتی آمریکا به شمار نمی‌رود، ولی این بار ماجرا متفاوت است.

در واقع موضوع این است که رئیس‌جمهوری آمریکا به طور جدی مریض شده و رقابت نیز بین دو نفر از سالمندترین نامزدهای تاریخ ریاست جمهوری آمریکا انجام می‌شود.

به این ترتیب حالا موضوعی مطرح می‌شود که در گذشته اهمیت چندانی نداشت و هر دو نامزد معاونت ریاست جمهوری می‌دانند که در مناظره باید نشان دهند که آمادگی عهده دار شدن مهم‌ترین شغل آمریکا را دارند.

مناظره دوم میان پنس و هریس بسیار جنجالی بود و طرفین اتهاماتی به‌ویژه در زمینه مبارزه با کرونا، پرونده نژادپرستی و پرونده‌های اقتصاد آمریکا، روابط خارجی و مسائل امنیتی مطرح کردند.

مدیریت ضعیف بحران کرونا

هریس گفت که ترامپ و معاونش اطلاعات در مورد ویروس کرونا را مخفی نگه داشته‌اند از جمله اینکه این ویروس از طریق هوا نیز منتقل می‌شوند ولی آنها چیزی در این‌باره نگفته‌اند و عملکرد ترامپ در تعامل با این بحران موفقیت‌آمیز نبوده و آمار قربانیان و مبتلایان به تنهایی گویای این واقعیت است. پنس نیز در دفاع از ترامپ، ادعا می‌کند که "ترامپ پروازهای هوایی از چین، که کانون شیوع کرونا بود، را متوقف کرد". پنس همچنین ادعا کرد که آمریکا طی کمتر از یک سال واکسن کرونا را تولید می‌کند.

تمرکز ما در این نوشتار به عملکرد ضعیف و اهمال‌کاری دولت ترامپ درخصوص مواجهه با ویروس کرونا است که آمریکا را فرا گرفته است و تنها چند روز پس از شیوع آن در کشور، خیابان‌های نیویورک مملو از اجساد قربانیان بود.

همزمان نشریه "نیوزویک" آمریکا فاش کرد که قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحد بیشتر از مجموع قربانیان جنگ‌های آمریکا در ویتنام، کره‌شمالی، عراق، افغانستان و جنگ جهانی اول بوده است.

طبق گزارش نیوزویک، جنگ‌های فوق‌الذکر باعث کشته شدن 15572 نظامی آمریکا شد در حالی‌که بنا به آمار دانشگاه "جان هاپکنز" ارائه‌شده در ماه اکتبر، کرونا جان 205 هزار و 600 شهروند آمریکایی را گرفته است. در واقع، شمار قربانیان از اواخر ماه ژوئیه گذشته افزایش چشمگیری داشته و روز گذشته، مجموع جان‌باختگان 210 هزار نفر اعلام شد.

لذا، باید گفت که رئیس‌جمهور آمریکا عامل اصلی و مستقیم افزایش آمار قربانیان کرونا فقط در ایالات متحده است.

خودخواهی، بحران اخلاقی و فقدان مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ملی

شاخص‌های مالیاتی در ایالات متحده در مورد پرونده رئیس‌جمهور آمریکا نمایانگر جنبه‌هایی از رسوایی ترامپ بود که نشان می‌دهد ترامپ به هیچ وجه با سارقانی که به اعتبار کشورشان آسیب می‌رسانند فرقی نمی‌کند، او اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا است ولی از پرداخت مالیات، که وظیفه هر شهروند آمریکایی است، شانه خالی می‌کند و از ثروت میلیاردی خود حاضر نیست 750 دلار پرداخت کند. همین امر نشان می‌دهد که این رئیس‌جمهور فقط به خودش و سرمایه‌گذاری‌هایش و افزایش ثروت خانوادگی‌اش فکر می‌کند و هیچگونه مسئولیتی در قبال کشور خود احساس نمی‌کند.

فقدان مسئولیت ترامپ ، به ویژه در پرونده کرونا و پرونده مالیات ، و علاقه او فقط به وضعیت مالی ، احتمال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی را بسیار ضعیف می کند ، مهم نیست که چگونه خود را به عنوان مرد آهنی معرفی کرد که کرونا را شکست داد و تنها در مدت دو روز از بیمارستان مرخص شد.

فقدان مسئولیت‌پذیری ترامپ به‌ویژه در پرونده کرونا، پرونده مالیات و توجه عمده‌اش به سرمایه‌گذاری‌های خود شانس برنده شدن وی در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری را کمتر کرده است و هرگونه تلاش وی برای قدرتمند نشان دادن خود و یا مرد آهنینی که ویروس کرونا را شکست داده و بعد از فقط دو روز بستری از بیمارستان مرخص شده است، کاملا بی‌نتیجه است.

پربیننده ترین خبرها