انتخاب نخست وزیر جدید و ترسیم مرزهای آبی با اشغالگران؛ چالش‌‎ها، لبنان را به کدامین سو می برد؟

انتخاب نخست وزیر جدید و ترسیم مرزهای آبی با اشغالگران؛ چالش‌‎ها، لبنان را به کدامین سو می برد؟
شنبه 19 مهر 1399 - 17:30

لبنان خود را برای انتخاب نخست وزیر جدید و آغاز گفت وگوهای ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی آماده می کند.

العالم – نظرکده

کارشناسان معتقدند که لبنان برای حل این دو مشکل آماده نیست به این دلیل که دچار اختلافات سیاسی داخلی بوده و دیدگاه واحدی نسبت به انتخاب نخست وزیر و ترسیم مرزهای دریایی در این کشور وجود ندارد.

آنان افزودند که لبنان در سطوح سیاست داخلی همواره مرهون شرایط منطقه ای و بین المللی بوده و هر نوع بی ثباتی منطقه ای و بین المللی بر اوضاع داخلی آن تاثیری منفی دارد لذا پیوند دادن این دو موضوع به یکدیگر نوعی خباثت سیاسی است به این دلیل که رژیم صهیونیستی هرگز مزارع شبعا و ارتفاعات کفرشوبا را به لبنان پس نمی دهد همان کاری که با جولان اشغالی سوریه انجام داد و با حمایت آمریکا آن را بخشی از خود اعلام کرد.

به گفته کارشناسان لبنانی، درصورتیکه مذاکرات ترسیم مرز با رژیم صهیونیستی واقعا کلید حل بحران سیاسی لبنان بود می توانست تمام مشکلات کشور را ظرف هشت ماه یا چهار ماه قبل حل کند.

آنان خاطر نشان کردند که مصاحبه تلویزیونی اخیر سعد الحریری نخست وزیر لبنان نشان داد که وی از یک سو خود را نامزد دائمی این پست می داند و از سوی دیگر نشان دهنده دخالتهای خارجی در این زمینه است، البته او انتخاب نهایی نیست و انتخابهای دیگری نیز موجود هستند.

کارشناسان گفتند که آمریکا و عربستان سعودی در تلاشند با بازگردادن الحریری به پست نخست وزیری نوعی توازن قوا در لبنان ایجاد کنند، اما بحران سیاسی لبنان قبل از انتخابات آمریکا حل نخواهد شد به ویژه که الحریری به جای حل بحران آتش آن را بیشتر می افروزد.

پربیننده ترین خبرها