تلاش برای احیای ابتکار فرانسه در لبنان

تلاش برای احیای ابتکار فرانسه در لبنان
سه شنبه 22 مهر 1399 - 22:00

کارشناسان و پژوهشگران سیاسی تاکید کردند که اعلام سعد الحریری برای نامزدی در انتخابات نخست وزیری و دیگر نشانه ها، حاکی از تلاش برای احیای ابتکار فرانسه است.

العالم ـ لبنان

نویسندگان سیاسی می گویند که نخستین نشانه، تماس فرانسه با "دوگانه شیعی" (حزب الله و امل) پس از سخنان آتشین مکرون است که این نشانه حاکی از آن است که ابتکار فرانسه همچنان بر سر میز مطرح است. فرانسه متوجه شد که تغییر بازی و تغییر عُرف ها از طریق اعمال فشارهای دیپلماتیک و فشارهای اقتصادی در لبنان غیرممکن است.

آنها افزودند که دومین نشانه آن است که میشل عون 15 ماه جاری را برای رایزنی های پارلمانی تعیین کرد در حالی که انتظار می رفت تا قبل از حل مشکلاتی که به استعفای مصطفی ادیب منجر شدند، زمانی برای رایزنی تعیین نگردد.

این نویسندگان سیاسی خاطر نشان کردند که نامزدی سعد حریری برای نخست وزیری خود نشان دیگری از مطرح بودن ابتکار فرانسه است در حالی که پیشتر تاکید می کرد که برای این منصب کاندید نخواهد شد.

آنها توضیح دادند که حریری شیوه کار جدیدی در پیش گرفته است که با شیوه اش در گذشته متفاوت است او به صورت مستمر و مستقیما با فراکسیون های پارلمانی در ارتباط است، مساله ای که برای مصطفی ادیب حکم یک امر ممنوعه را داشت.

پژوهشگران سیاسی تاکید می کنند که حریری از مساله اصلاحات که تمام فراکسیون های سیاسی با آن موافقند، سخن گفت؛ اما به مساله تعیین وزیران که یکی از مسائل پیچیده در دوره مصطفی ادیب بود، نپرداخت.

این در حالی است که برخی سیاسیون در جریان المستقبل تاکید می کنند که حریری در گفتگو با رسانه ها، اعلام نکرده است که برای نخست وزیری کاندید می شود. سیاسیون جریان المستقبل افزودند که سعد حریری از آنجا که نماینده بزرگترین فراکسیون اهل سنت در لبنان است، خود را نامزدی طبیعی می داند اما این مساله با اعلام نامزدی برای نخست وزیری کاملا متفاوت است.

محققان سیاسی بر این باورند که دوگانه شیعی امتیازهای متعددی از جمله در خصوص مساله وزیران ارائه داده است؛ گره اصلی با مصطفی ادیب در خصوص برنامه اصلاحات نبود بلکه گره اصلی در ایجاد عُرف هایی جدید برای نحوه تشکیل دولت ها در لبنان است.

با این حال محققان سیاسی می گویند آنچه که به مصطفی ادیب اعطا نشد، به حریری نیز اعطا نخواهد شد.

از سوی دیگر برخی نمایندگان لبنانی تاکید می کنند که لبنان کابینه سیاسی و کابینه تکنوکرات را تجربه کرد و اگر قصد و نیت واقعی و اراده واقعی نزد گروههای لبنانی برای ایجاد اصلاحات ریشه ای در عرصه مالی و اقتصادی و مبارزه با فساد وجود نداشته باشد، هیچ دولتی در لبنان موفق نخواهد بود.

پربیننده ترین خبرها