برگزاری مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی

برگزاری مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی
چهارشنبه 23 مهر 1399 - 11:56

مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی برای حل اختلافات مرزی با میانجی‌گری آمریکا در مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان برگزار شد.

العالم _ لبنان

این مذاکرات در «الناقوره» مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان «یونیفل» در حال برگزاری است.

دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری لبنان هفته جاری اعلام کرد، تیمی ویژه برای مذاکرات ترسیم مرزی تشکیل داده است. رئیس این تیم سرتیپ «بسام یاسین» است و دیگر اعضای آن را سرتیپ «مازن بصبوص»، «وسام شباط» عضو هیأت نفت لبنان و کارشناس لبنانی «نجیب مسیحی» تشکیل می‌دهند.

در مقام آمریکایی که در این مذاکرات حضور دارند، «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک و سفیر آمریکا در الجزائر «جان دیروشر» هستند.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، لبنان در این مذاکرات به دنبال حفظ حقوقش در خشکی و دریا با نظارت بین‌المللی است، این کشور همچنین می‌خواهد زمینه سیاسی، امنیتی و بین‌المللی برای آغاز حفاری و اکتشاف نفت و گاز در آب‌های منطقه‌ای‌اش را فراهم کند. در مقابل رژیم صهیونیستی می‌خواهد استخراج نفت و گاز در چاه‌های نزدیک به لبنان را با آرامش آغاز شد تا در وهله بعدی شاید بتواند به زعم خودش روابطش را لبنان را عادی‌سازی کند.

سال ۲۰۱۸ بود که اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر بلوک نفتی شماره ۹ تشدید شد و در پی میانجی‌گری برخی طرف‌ها از جمله آمریکا، این تنش‌ها کاهش یافت. تاریخ بلوک نفتی شماره ۹ به سال ۲۰۰۹ بازمی‌گردد؛ زمانی که یک شرکت آمریکایی میدانی نفتی و گازی در بخش شرقی دریایی مدیترانه به مساحت ۸۳ هزار کیلومتر مربع کشف کرد؛ حوزه نفتی مذکور در آب‌های منطقه‌ای سوریه، لبنان، قبرس و فلسطین اشغالی قرار دارد.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به ۱۰ منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره ۹ یکی از آن است.

پربیننده ترین خبرها