لبنان و ترسیم مرزها؛ "صهیونیست ها" بیشتر از یک نقشه می خواهند

لبنان و ترسیم مرزها؛
پنج‌شنبه 24 مهر 1399 - 10:55

ماجرای ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی هم مثل دیگر مسائل، تبدیل به سوژه ای برای اجرای نقشه های خاص یا طرح ایده ها و نظریه های غیر قابل اجرا شده است تا در این میان رژیم صهیونیستی هم – و لو در حد کلام - نقشه های مورد نظر خود را دنبال کند.

العالم - تحلیل روز

مذاکره غیرمستقیم بر سر ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی، مذاکره ای کاملا فنی است و منحصرا به ترسیم مرزهای آبی و حفاری گاز در آب های لبنان مربوط می شود.

تأکید بر این حقیقت، بسیار مهم است زیرا برخی تلاش می کنند این مذاکرات غیرمستقیم را دستاویزی برای حمله به مقاومت لبنان کرده و آن را به پذیرش عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی متهم کنند. در حالی که این دور از مذاکرات هم دقیقا مثل مذاکره بر سر مبادله اسرا است.

  • به هیچ وجه نمی توان این مذاکره را مذاکره سازش تلقی کرد بلکه بلکه مذاکره ای کاملا فنی و صرفا بر سر ترسیم خطوط آبی است و اصل دشمنی با رژیم صهیونیستی را نفی نمی کند. در اینجا کافی است به مطالب و اعتراف های منابع داخلی رژیم صهیونیستی اشاره کنیم. آنها اذعان کرده اند که سران این رژیم به موضوع عادی سازی روابط در این مذاکرات حتی فکر هم نمی کنند. این سخن، نشات گرفته از این حقیقت غیر قابل انکار است که عادی سازی روابط زیر فشار تهدید و تطمیع آمریکا علیه لبنانی ها غیر ممکن است.
  • البته رژیم صهیونیستی تلاش می کند با تکیه بر مسائل جاری چنین وانمود کند که از سوی لبنان به رسمیت شناخته شده است هر چند آن ها، بهتر از هر کسی به نادرست بودن این تصویر واقف هستند. این رژیم بر همین اساس تلاش می کند با فرستادن چهره های سیاسی به مذاکرات چنین وانمود کند که مذاکرات، سیاسی است نه فنی.

درست است که آمریکا لبنان را تحت فشار قرار داده و بیروت هم نیازمند آغاز عملیات حفاری به عنوان یک حق قانونی به دور از هر گونه تحریم و فشار و مانع است اما این امر هرگز به آن معنا نیست که تن به عادی سازی روابط بدهد. لبنان حق قانونی خود برای دسترسی به دریا را می خواهد بدون آنکه در گرداب سازش و عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر بیفتد.

بدیهی است که رژیم اشغالگر مواضع برخی طرف های لبنانی را که با رویکردهای این رژیم همراه هستند، دستاویز قرار دهد؛ و خواهیم دید که برخی خواهند گفت که مقاومت می کوشد با استفاده از این فرصت، به لبنانی ها وانمود کند که خط مشی خود را کنار گذاشته است. همه این نقشه ها دقیق و حساب شده هستند. این ادعا اصلا صحیح نیست؛ مقاومت لبنان دشوارترین شرایط را در چند سال گذشته تحمل کرده اما دست از تفکر و عقاید خود برنداشته است و اکنون هم نه در ازای ترسیم مرزها و نه در ازای هیچ چیز دیگر دست از مواضع و رویکردهای خود برنخواهد داشت و به اصول معروف و شناخته شده خود پایبند است.

در اینجا باید حقیقتی را گفت که برخی حاضر به اذعان آن نیستند و آن این است که از نظر رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط با لبنان و مقاومت به مراتب مهمتر از عادی سازی روابط با همه کشورهای عربی است. به همین دلیل این رژیم می داند که این توهم هرگز به حقیقت نمی پیوندد. پیش از این، امریکا به مقاومت پیشنهاد کرده بود که در ازای حضور بی حد و مرز در حکومت دست از مبارزه با رژیم اشغالگر بردارد. آنها اگر ارزش و اهمیت مقاومت را نمی دانستند هرگز برای حذف آن از میدان، این همه به تهدید و ترغیب متوسل نمی شدند.

مرز دریایی حق لبنان است. این مرز با فلسطین اشغالی ترسیم خواهد شد و مهمترین نکته در این موضوع، هشیار بودن در مذاکره با رژیم اشغالگر است؛ نباید هیچ گونه فرصت بهره برداری از این مذاکرات و انتشار خبرهای دروغ درباره آن داده شود و اما کسانی که اقدامات خود را فراموش کرده و مقاومت را متهم می کنند، گذر زمان، حقایق را روشن می کند.

  • حسين الموسوی

پربیننده ترین خبرها