آنچه باید درباره مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی بدانیم

آنچه باید درباره مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی بدانیم
پنج‌شنبه 24 مهر 1399 - 17:12

بعد از سال‌ها تعلل اسرائیل، دور نخست مذاکرات غیرمستقیم میان لبنان و رژیم اشغالگر برای ترسیم مرزهای دریایی انجام شد که به اعتقاد برخی سیاسیون، این مذاکرات مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط میان طرفین است. با این حال برخی تأکید می‌کنند که موضع لبنان مبنی بر ردّ هرگونه عادی‌سازی، تغییرناپذیر است.

العالم- نظرکده

کارشناسان نظامی و استراتژی با بیان اینکه ماهیت مذاکرات غیرمستقیم لبنان با رژیم اشغالگر درباره ترسیم مرزها مذاکرات نظامی- فنی است، تأکید می‌کنند ترکیب هیئت مذاکره‌کننده لبنان فاقد هرگونه نماینده سیاسی یا دیپلماتیک است.

آنها با اعلام اینکه این هیئت از نظر شکل و محتوا برای مذاکرات نظامی و فنی مناسب است، افزودند ماموریت این هیئت کاملاً مشخص است و آن ترسیم مرزهای دریایی بدون ورود به موضوع ترسیم مرزهای زمینی است.

این کارشناسان درباره موضوع ترکیب هیئت مذاکره‌کننده گفتند که طرفین از حق تشکیل هیئت ویژه برای مذاکره برخوردار هستند و هیچ طرفی حق ندارد نظر خود را بر طرف مقابل درباره نحوه تشکیل هیئت مذاکره‌کننده تحمیل کند.

به گفته این کارشناسان، بیانیه "حزب‌الله" و جنبش "امل" درباره تشکیل هیئت مذاکره‌کننده لبنانی هر چند باعث ایجاد تغییرات در ترکیب هیئت نشد ولی این هیئت موارد ذکر شده در بیانیه را در دوره‌های بعدی مذاکرات به صورت حرفه‌ای رعایت خواهند کرد.

از سوی دیگر، کارشناسان سیاسی با اشاره به پایبندی هیئت لبنان به قواعد مذاکرات غیرمستقیم و شروط مشخص مذاکرات، افزودند هیئت لبنانی هرگونه فرصت برای منحرف کردن مذاکرات از روند واقعی‌اش را از طرف مقابل گرفتند و حتی از گرفتن عکس یادگاری با هیئت‌های آمریکایی و اسرائیلی خودداری کردند.

کارشناسان تأکید کردند، رئیس هیئت لبنانی وارد مذاکره مستقیم با هیئت اسرائیلی نشد و به گفت‌وگو با نماینده سازمان ملل و رئیس هیئت آمریکایی اکتفا کرد و گفته است: "ما امروز اینجا هستیم تا درباره ترسیم مرزهای دریایی بر اساس قانون بین‌الملل، توافق آتش‌بس 1949 (میان لبنان و رژیم صهیونیستی) و توافقنامه پولیه-نیوکمپ امضا شده در سال 1923 به ویژه آنچه در این توافقنامه درباره خط زمینی که از رأس‌الناقوره آغاز شده، مذاکره و رایزنی کنیم."

آنها همچنین تأکید کردند، موضوع منطقه راس الناقوره بسیار مهم است؛ چرا که رژیم اشغالگر نمی‌خواهد به آن پایبند باشد و با هدف تغییر روند مذاکرات، به دنبال تغییر دادن این موضوع است.

پربیننده ترین خبرها