طرح موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل در عراق؛ شوخی انتخاباتی یا سنجش افکار عمومی؟

طرح موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل در عراق؛ شوخی انتخاباتی یا سنجش افکار عمومی؟
شنبه 26 مهر 1399 - 20:48

ادعاهای اخیر معاون سابق نخست‌وزیر عراق درباره عادی‌سازی روایط با رژیم صهیونیستی همچنان در محافل عمومی و سیاسی این کشور بازتاب‌هایی دارد و با واکنش منفی عراقی‌ها روبه‌رو شده که او را به تلاش برای گمراه کردن افکار عمومی متهم می‌کنند و برخی درباره طرح بررسی‌شده آمریکا و اسرائیل و اذناب منطقه‌ای‌شان برای تحمیل عادی‌سازی بر کشورهای منطقه، هشدار می‌دهند.

العالم- درگوشی

"بهاء الاعرجی" در گفت‌وگو با تلویزیون آمریکایی "الحره"، گفت: "عراق بیش از هر زمان دیگری برای عادی کردن روابطش با اسرائیل بسیار آماده است و تصمیمات از نجف صادر می‌شود نه از بغداد." الاعرجی از پاسخ به سوال دیگری در این‌باره امتناع کرد و توضیح نداد که منظورش از "مداخله نجف" در تصمیم‌گیری چیست و به مجری برنامه نیز اجازه نداد در این‌باره بیشتر سوال کند.

به نظر می‌رسد این اظهارات خشم تمامی عراقی‌ها به‌ویژه حساب کاربری به نام "صالح محمد العراقی" در توییتر- که از افراد نزدیک به جریان " صدر" محسوب می‌شود- را برانگیخته است. او همچنین الاعرجی را "دشمن نجف" خوانده و در تهدیدی جدی گفته است: "اگر ادب نشده‌ای خودمان ادبت می‌کنیم."

برخی کارشناسان در عراق ادعاهای الاعرجی را نمایشی برای منحرف کردن افکار عمومی از برخی اشخاص و همچنین تحولات عراق توصیف کرده تا از فشارها به کسانی که دم از عادی‌سازی می‌زنند کاسته و بستر این امر فراهم شود. آنها همچنین خاطرنشان کردند این ادعاها به منظور تاثیرگذاری بر اوضاع امنیتی عراق قبل از انتخابات مطرح شده است و بعید نیست که در این روزها سخنانی مشابه سخنان الاعرجی را درباره عادی‌سازی و یا اظهارات "هوشیار زیباری" درباره الحشد الشعبی را بشنویم.

در همین راستا، برخی کارشناسان درباره طرح آمریکا و رژیم اشغالگر و اذناب منطقه‌ای‌شان برای تحمیل عادی‌سازی به کشورهای منطقه به‌ویژه عراق هشدار می‌دهند و در این باب، سودان را مثال می‌زنند که ناگزیر است میان عادی‌سازی و گرسنه ماندن یکی را انتخاب کند.

در همین راستا، منابع عراقی به نقل از یکی از سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا- بدون ذکر نامش- اعلام کردند که مشکل عراق و بحران کنونی ربطی به فرآیند سیاسی در عراق ندارد و هر چند مشکلات و چالش‌هایی در این روند و نظام سیاسی عراق وجود دارد ولی آن، طرحی بین‌المللی، حساب‌شده و مرتبط با "معامله قرن" است. این سفیر همچنین درباره درخواست سعودی از آمریکا و اسرائیل سخن گفته و تأکید کرده که ریاض از این دو طرف خواسته فشارها را به شیعیان عراق افزایش دهند و ملت عراق را تا زمان تسلیم شدن‌شان به عادی‌سازی گرسنه نگه دارند. به گفته منبع مذکور، اظهارات بهاء الاعرجی نشان می‌دهد که این طرح یکی از ارکان طرح آمریکایی- اسرائیلی علیه عراق است.

اظهارات الاعرجی همچنین نشان می‌دهد که فشارهای اقتصادی و امنیتی علیه عراقی‌ها در مرکز و جنوب کشور و نیز نمایاندن اسرائیل، غرب و کشورهای سازشکار به عنوان مدل‌های بهتر برای صلح، با میلیاردها دلار پول سعودی، اماراتی، اسرائیلی و آمریکایی تغذیه می‌شود.

منبع مذکور در ادامه افزود، شنیدن ادعاهایی عیله نجف و بغداد بعید نبوده است و در واقع، اگر زمانی اولین هواپیمای اسرائیلی در فرودگاه بین‌المللی بغداد فرود آید بلافاصله بعد از آن، ما شاهد عادی‌سازی رسمی و کامل سعودی و صهیونیستی خواهیم شد. این سفیر اروپایی در لابه‌لای اظهاراتش همچنین فاش کرد که رژیم سعودی به اسرائیل و آمریکا درباره ترویج و انتشار تشیع در صورت عادی‌سازی ریاض و تل‌آویو هشدار داده و گفته است در صورت عادی‌سازی، عربستان جایگاه خود به عنوان "مرجع سُنّی" را در میان کشورهای مسلمان از دست خواهد داد.

پر واضح است که حامیان عادی‌سازی و ایادی صهیونیستی و آمریکایی در عراق معلوم‌الحال و معروف هستند. اهالی نجف، عراق و ملت عراق را دوست دارند و اجازه مطرح شدن چنین ادعاهایی را نمی‌دهند.موضع مرجعیت دینی، الحشد الشعبی و مبارزان آزاده نیز علیه عادی‌سازی است و همین‌ها توطئه‌های آمریکا و صهیونیست‌ها و اذناب‌شان به‌ویژه داعش را خنثی کرده‌اند و موضع مرجعیت درخصوص هرگونه تعامل یا توافق با رژیم صهیونیستی کاملا مشخص و شفاف است.

پربیننده ترین خبرها