ایران و رفع تحریم های تسلیحاتی؛ پیروزی و احقاق حق

ایران و رفع تحریم های تسلیحاتی؛ پیروزی و احقاق حق
يکشنبه 27 مهر 1399 - 21:32

امروز یکشنبه 18 اکتبر قطعا بهترین روز برای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و دولتش نبود؛ بلکه شاید از زمانی که ترامپ در کاخ سفید به قدرت رسید، بدترین روزباشد. آن سیلی محکمی که به صورت ترامپ و دولت و مشاورانش زده شد، شاید نخستین نتیجه سیاست های استکباری آنها در قبال جهان و بویژه جمهوری اسلامی باشد.

العالم ـ ایران

امروز تحریم تسلیحاتی ظالمانه علیه تهران به پایان رسید. این درحالی است که ایران بارها تاکید کرد که توانمندی های نظامی اش همواره دفاعی بوده است و جایی برای سلاح های نامتعارف و سلاح های کشتار جمعی در راهبرد دفاعی ایران وجود ندارد. این مساله امکان هر گونه سوء استفاده از تصمیم رفع تحریم های تسلیحاتی به منظور ترویج ایران هراسی را از آمریکا و متحدان منطقه ای اش سلب می کند.

انزوای آمریکا در شورای امنیت و مخالفت نزدیکترین متحدانش با طرح تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه تهران، حاصل عوامل متعددی است که مهمترین آنها، هوشمندی دیپلماسی ایران است. سیاسیون ایرانی درمقابله با هرگونه فشار علیه منافع ملی و امنتیت ملی کشور بسیار ماهرانه عمل کردند. همین هوشمندی در سال 2015 به توافق هسته ای و احقاق حقوق ایران در برخورداری از تکنولوژی هسته ای منجر شد. همین هوشمندی ایرانی است که غرب با حق ایران در رفع تحریم های تسلیحاتی همسو گردد و واشنگتن بیش از پیش در مقابل متحدانش منزوی گردد.

تحریم هایی که تهران بارها بر ظالمانه بودن آن تاکید کرده است و این در واقع بدین معناست که این تحریم ها، تهران را از احقاق حق خود در برخورداری از توانمندی های لازم به منظور دفاع از خودش منع کرده است و نیز تهران را از حق طبیعی خود در دست یافتن به جدیدترین تکنولوژی های دفاع نظامی محروم ساخته است؛ مساله ای که قوانین و توافق های بین المللی بر آن تاکید دارند. از سوی دیگر طبق اظهارات وزیر دفاع ایران، تهران امروز تکنولوژی عالی دفاعی در اختیار دارد و در زمینه صنایع دفاعی به خودکفایی رسیده است. نیروی هوایی ایران نیز با توانمندی های بالا در سال 2019 پهپاد گلوبال هوک آمریکایی را پس از نقض حریم هوایی ایران ساقط کرد.

حمایت کشورهای غربی و بویژه اروپایی از تهران در مساله رفع تحریم های تسلیحاتی و مخالفت با خواست و اراده آمریکا، این سوال را مطرح می کند که آیا این مخالفت با واشنگتن، سیاست جدید اروپا در قبال تهران محسوب می شود؟

اقدام کشورهای اروپایی در زمانی رخ داد که دولت امریکا در شرایط حساس بسر می برد؛ آمریکا اینک سخت ترین شرایط را در عرصه سیاست داخلی پشت سر می گذارد. آمریکا اینک در شرایط انتخابات ریاست جمهوری بسر می برد و اقدام اروپایی ها در واقع کاملا با حدس و گمان های واشنگتن مغایرت داشت و شاید واشنگتن را در تنگنا قرار داد. اما از زمانی که ترامپ به قدرت رسید، اروپا خود را در حاشیه مسائل بین المللی دید و آمریکا به طور کامل بر تصمیمات اروپا مسلط گشت. بنابراین پایتخت های اروپایی با این اقدام در پی آن بودند تا خود را در مقابل ملت هایشان و نیز در مقابل جهانیان اثبات کنند و به همگان نشان دهند که از زیر چتر آمریکا خارج شدند و با سیاست های زورگویانه دولت ترامپ در این 4 سال مقابله می کنند و می خواهند به سیاست تکروی آمریکا در قبال تصمیمات سرنوشت ساز پایان دهند. سخن آخر آنکه اروپا می خواهد شرایط سیاسی تازه ای را بر عرصه بین المللی تحمیل کند.

پربیننده ترین خبرها